Candide -de opera die bestempeld wordt als musical, of de musical die bestempeld wordt als opera- is aan zijn tweede termijn toe in de Vlaamse Opera. De productie van Nigel Lowery, die enkele jaren geleden de hoge verwachtingen van het publiek al had ingelost is de seizoensafsluiter van de Vlaamse Opera. Goede keuze, na de Tragedy of a friendship die menig Vlaming zure oprispingen heeft bezorgd. Candide gaat in tegen dit verval in leegheid en cultureel snobisme.
Het lijkt wel of Candide, ooit in het leven geroepen door Voltaire, bestand is tegen alle kwaad. Nochtans is het verhaal van zijn leven geen opeenstapeling van platte grappen en grollen. De sérieux gelinkt aan het lot van Candide wordt keer op keer in stijl en op een heel grappige manier genuanceerd. Niet alleen door de (eclectische) muziek, maar ook door de erg originele mise-en-scène die heel aanstekelijk werkt.
De stemmen van deze avond zijn heel erg goed. Michael Spyres (Candide), die ondertussen al een serieus curriculum heeft opgebouwd, scheert hoge toppen. Zijn aria's zijn erg mooi gezongen, gevoelig waar het moet. Deze tenor is geweldig, en dat vindt het publiek er ook van. Ik ben erg benieuwd om deze man te horen zingen in pakweg La gazza Ladra of La donna del lago, heel verschillend van wat we vanavond te horen kregen.
Cunegonde, gezongen door de Amerikaanse Leah Partridge is de eerste om een tussentijds applaus te krijgen na de aria waar iedereen op zit te wachten: Glitter and be gay. Glitteren doet ze in elk geval, zowel letterlijk als muzikaal. Zij het niet dat deze sopraan soms wat té Verdiaans overkomt. Maar dat is haar vergeven. Steengoed is ze in elk geval wél.
Pangloss (Graham F. Valentine) komt ook zeer goed over bij het publiek. Deze acteur is niet aan zijn proefstuk toe en dat voel je, net zoals de ervaren Carole Wilson, de chouchou van het publiek, die gestalte geeft aan The Old Lady, wiens achterste half is weggesneden in lang vervlogen tijden. Een klok van een stem, en een enorm inlevingsvermogen. Brava!
Gijs Van der Linden, een van onze Belgische trotsen en rotsen op operagebied zet een fantastische prestatie neer in zijn maar liefst 5 solorollen. De stem van deze veelbelovende tenor wordt groter, en dat weet men ook in het buitenland. De laatste producties waarin hij actief was zijn Het sluwe vosje en Tannhäuser, beiden in Strasbourg. In deze laatste productie zong hij de rol van Walther von der Vogelweide. Een verdienstelijk man die ik een bijzonder warm hart toedraag!
Candide is een topper, op alle gebied. Toegankelijk voor iedereen. Bernstein heeft de toekomst van het genre gegarandeerd, zonder enige twijfel.
Het lijkt wel of Candide, ooit in het leven geroepen door Voltaire, bestand is tegen alle kwaad. Nochtans is het verhaal van zijn leven geen opeenstapeling van platte grappen en grollen. De sérieux gelinkt aan het lot van Candide wordt keer op keer in stijl en op een heel grappige manier genuanceerd. Niet alleen door de (eclectische) muziek, maar ook door de erg originele mise-en-scène die heel aanstekelijk werkt.
![]() |
(c) Vlaamse Opera |
Cunegonde, gezongen door de Amerikaanse Leah Partridge is de eerste om een tussentijds applaus te krijgen na de aria waar iedereen op zit te wachten: Glitter and be gay. Glitteren doet ze in elk geval, zowel letterlijk als muzikaal. Zij het niet dat deze sopraan soms wat té Verdiaans overkomt. Maar dat is haar vergeven. Steengoed is ze in elk geval wél.
Pangloss (Graham F. Valentine) komt ook zeer goed over bij het publiek. Deze acteur is niet aan zijn proefstuk toe en dat voel je, net zoals de ervaren Carole Wilson, de chouchou van het publiek, die gestalte geeft aan The Old Lady, wiens achterste half is weggesneden in lang vervlogen tijden. Een klok van een stem, en een enorm inlevingsvermogen. Brava!
Gijs Van der Linden, een van onze Belgische trotsen en rotsen op operagebied zet een fantastische prestatie neer in zijn maar liefst 5 solorollen. De stem van deze veelbelovende tenor wordt groter, en dat weet men ook in het buitenland. De laatste producties waarin hij actief was zijn Het sluwe vosje en Tannhäuser, beiden in Strasbourg. In deze laatste productie zong hij de rol van Walther von der Vogelweide. Een verdienstelijk man die ik een bijzonder warm hart toedraag!
Candide is een topper, op alle gebied. Toegankelijk voor iedereen. Bernstein heeft de toekomst van het genre gegarandeerd, zonder enige twijfel.
Reacties
Een reactie posten