Doorgaan naar hoofdcontent

Marita Solberg zingt de Vier letzte Lieder van Strauss - vrijdag 10 november 2017 - Koningin Elisabethzaal Antwerpen

Philippe Herreweghe was nog eens te gast bij het Antwerp Symphony Orchestra en dat is natuurlijk altijd een feest. Op het programma staan drie grote componisten: Wagner, Richard Strauss en Schumann. Sopraan van dienst is de Noorse Marita Solberg.

(c) Marita Solberg

Na een inleiding van de immer charmante en ravissante Katelijne Boon, is het tijd voor het orkest om ons weer eens in vervoering te brengen. De voorstelling wordt geopend met de Siegfried-Idyll van Wagner. Wagner schreef dit werk als cadeautje voor zijn vrouw Cosima, een paar maanden nadat hij met haar getrouwd was. Zo een cadeau zou ik ook wel willen krijgen: een staaltje Wagneriaanse muziek dat zijn naam niet gestolen heeft. Het orkest, onder leiding van Herreweghe uiteraard, legt de gelaagdheid van deze muziek bloot, en dat is wat dit stuk net zo intens maakt.

Daarna komen de Vier letzte Lieder van Richard Strauss. Deze liederen schreef Strauss, zoals de titel al doet vermoeden, op het einde van zijn leven. Deze vier liederen zijn in mijn top 5 van werken die ik zou meenemen naar een onbewoond eiland. De orchestratie is zo overweldigend, dat het niemand onberoerd laat. Zelfs de meest luide hoesters worden er stil van. Sopraan Marita Solberg is geknipt voor dit werk. Adembenemende stem, met een bijzonder inlevingsvermogen. Echt een ontdekking!

Na de pauze speelt het Antwerp Symphony Orchestra nog de ultraromantische vierde symfonie van Schumann. Dat het voor dit soort muziek klikt tussen Herreweghe en het orkest is duidelijk. Vuurwerk uit de negentiende eeuw. Wat een heerlijke ervaring!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...