Doorgaan naar hoofdcontent

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber!


(c) Foppe Schut

Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht.

Daarna volgt een ander werk van formaat, de Variations sérieuses van Mendelssohn. Deze variaties worden beschouwd als een van de grote meesterwerken in de romantische pianoliteratuur. Ze vormen een soort brug tussen de Goldbergvariaties en de Diabellivariaties enerzijds, en de variaties van Brahms en die van Reger anderzijds. Het is een uitdagend werk dat letterlijk en figuurlijk serieus te nemen is. Nikola Meeuwsen draait er zijn hand niet voor om, hij ontleedt de partituur met scherpzinnigheid en weet het juiste evenwicht te vinden.

Van uitdagende partituren gesproken: na de Mendelssohn is Liszt aan de beurt. Nikola Meeuwsen kiest voor Après une lecture du Dante, Fantasia quasi Sonata, ook wel de Dante Sonate genoemd. Dit werk is het laatste deel uit de Années de Pèlerinage, deuxième année: Italie, en behoort tot de meest iconische en veeleisende werken uit de pianoliteratuur. Nikola Meeuwsen geeft zijn publiek een uitzonderlijke en doorleefde uitvoering van dit werk. Je zou het zo kunnen opnemen - zo verfijnd is zijn pianospel. Feilloos en doordacht!

Na de pauze begint Nikola Meeuwsen met een verfijnde uitvoering van de vierstemmige étude "Arc-en-ciel" van Ligeti, die noteert dat zijn werk "with swing" moet gespeeld worden. Dat is Nikola Meeuwsen niet ontgaan met een intrigerende uitvoering vol klankkleur.

Als laatste werk van het officiële gedeelte van het concert staat de Fantasie in C van Schumann op het programma. Zeer virtuoos werk, een moeilijke partituur. Nikola Meeuwsen brengt dit meesterwerk met grote overtuiging. Wat een beklijvende interpretatie!

En alsof dit alles nog niet genoeg is speelt Meeuwsen maar liefst vijf (!) encores, waarbij hij het uitzonderlijke niveau van de avond moeiteloos aanhoudt. We horen twee Bachbewerkingen van Bussoni, we horen Beethoven opus 10 n° 2 (eerste deel), we horen Rachmaninov (Etudes-Tableaux, in es-klein) en last but not least: de "Gnomenreigen", de virtuoze concertétude van Liszt... Adembenemend pianospel van een jongeman die zich stilaan opmaakt voor de Koningin Elisabethwedstrijd - en de Prijs Koningin Mathilde. Ik zit alvast op het puntje van mijn stoel!








Reacties

Populaire posts van deze blog

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...