Doorgaan naar hoofdcontent

Recital Ella van Poucke, Caspar Vos en Niek Baar - vrijdag 4 april 2025 - Rotterdam

Op 4 april mocht ik aanwezig zijn op het recital van Ella van Poucke (cello), Niek Baar (viool) en Caspar Vos (piano) in Rotterdam. Deze drie topmusici samen aan het werk horen is een zegen, en ik was dus maar al te blij dat ik erbij kon zijn. Op het programma stonden drie zeer uitdagende werken, een kolfje naar de handen van de aanwezige musici!

(c) Ella van Poucke en Caspar Vos
(c) Niek Baar

Het recital wordt geopend met het derde pianotrio van Brahms. Dit werk wordt door kenners met stip genoteerd als een van de grote meesterwerken uit de romantische kamermuziek. Brahms componeerde het in de zomer van 1886, maar het is onduidelijk hoe het destijds door het publiek werd ontvangen. Het werk bestaat uit vier delen, waarvan het eerste een zekere geconcentreerde kracht bevat, en de drie andere delen een zekere "ontspanning". De drie musici kwijten zich met verve van hun taak: het energetische eerste deel is de aanzet tot een prachtig vervolg van de drie andere delen. De drie muzikanten ademen muziek, en dat is erg fijn om te horen en te zien.

Daarna is het de beurt aan de Nederlands-Zwitserse componist Frank Martin. Ik kende deze componist nog niet, maar hij is absoluut een ontdekking! Martin verwerkt in zijn pianotrio getiteld "Trio sur des mélodies populaires irlandaises", een hele reeks Ierse volksmelodieën. Vooral in het laatste deel waan je je volledig in Ierland. Het is duidelijk dat de drie muzikanten volop genieten van hun samenspel!

Het derde werk van de avond is, op zijn zachtst gezegd het meest "serieuze" werk. Sjostakovitch schreef zijn tweede Pianotrio in 1943 en droeg het op aan een van zijn allerbeste vrienden, Ivan Sollertinsky, die plots overleden is. In dat kader krijgt het trio de status van een in memoriam. De finale van dit werk is erg beklijvend, er worden zelfs Joodse melodieën in verwerkt.

Dit trio is van goud. Ella van Poucke, Niek Baar en Caspar Vos vormen een prachtig ensemble en ik hoop dat ik ze nog vaak zo aan het werk mag horen. De kwaliteit en bravoure van deze muzikanten is onmiskenbaar. Voor herhaling vatbaar!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...