Doorgaan naar hoofdcontent

BALLET : Introdans: "Icoon" - dinsdag 22 april 2025 - Theater aan het Vrijthof - Maastricht

Introdans is het Nederlandse gezelschap dat in 1971 werd opgericht in Arnhem met als doel een professioneel dansgezelschap op te richten in Oost-Nederland. Stichters zijn choreograaf Ton Wiggers en theatermaker Hans Focking. Voor mij was het de eerste keer dat ik dit gezelschap aan het werk zou zien en het zal zeker niet de laatste keer zijn. Ik begrijp nu goed waarom dit ensemble in binnen-en buitenland zo bejubeld wordt!


(c) Introdans - Hans Gerritsen 2025

Onder de titel Icoon brengt Introdans een sprankelend programma rond een waar icoon in de danswereld: Lucinda Childs. Deze Amerikaanse topchoreografe viert dit jaar haar 85ste verjaardag, maar dat zou je niet zeggen. Tijdens de korte videoportretten die tussen de scènes door op groot scherm te zien zijn, zie je een energieke vrouw die nog altijd vol vuur repeteert — samen met haar dansers, al dansend en bruisend van levenslust, ze lijkt wel 30 jaar jonger!

Introdans heeft een speciale band met Childs: geen enkel gezelschap ter wereld voert haar werk zo vaak op. En dat is niet zomaar. Childs is een van de grote namen uit de moderne dans, bekend om haar strakke, abstracte stijl. Haar choreografieën ogen soms bijna wiskundig — vol patronen, precisie en ritme — en ze gebruikt muziek op een heel eigen manier, of soms helemaal niet.

In deze voorstelling zie je vijf totaal verschillende werken, die elk op hun manier indruk maken. In de begeleidende infobrochure wordt alles helder uitgelegd!

We starten met Interior Drama, een vroege choreografie die in complete stilte wordt uitgevoerd. Geen muziek dus, enkel het ritmische geluid van voeten op de vloer. Toch ontstaat er een soort muzikale sfeer, puur door beweging en ritme. Fascinerend hoe dans zonder muziek toch zo krachtig kan zijn.

Daarna volgt Petricor, genoemd naar de geur van regen op droge aarde. Childs gebruikt hier de dromerige muziek van Ludovico Einaudi, en de dansers brengen een lichte, bijna zwevende choreografie met veel klassieke elementen. Extra bijzonder: op de achtergrond worden live visuals geprojecteerd van de danspatronen, gemaakt door de Franse kunstenaar Dominique Drillot.

Het derde stuk, Notes of Longing, is een gloednieuwe creatie van Childs speciaal voor Introdans. De muziek komt van het gelijknamige album van de Nederlandse pianist Matteo Myderwyk, die het stuk live begeleidt. Een sfeervolle en ontroerende ontmoeting tussen dans en piano.

Na de pauze volgen nog twee indrukwekkende werken. In Concerto dansen de performers op muziek van Górecki, en in Kilar — genoemd naar de componist van de muziek van de choreografie — bewegen ze zich tussen metalen kubussen en in grote hoepelrokken op het pianoconcerto van Wojciech Kilar. Het ziet er niet alleen spectaculair uit, het vergt ook perfecte timing en samenwerking. Een kolfje naar de hand van de dansers van Introdans.

En we mogen zeker het Nationaal Jeugdorkest niet vergeten, onder leiding van Jurjen Hempel. Hun live muziek tilt de hele avond naar een nog hoger niveau!

Kortom: deze eerste introductie tot Lucinda Childs en Introdans is een absolute voltreffer voor mij. Een aanrader voor iedereen die van dans, muziek en vernieuwing houdt!




Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...