(c) Introdans - Hans Gerritsen 2025 |
Onder de titel Icoon brengt Introdans een sprankelend programma rond een waar icoon in de danswereld: Lucinda Childs. Deze Amerikaanse topchoreografe viert dit jaar haar 85ste verjaardag, maar dat zou je niet zeggen. Tijdens de korte videoportretten die tussen de scènes door op groot scherm te zien zijn, zie je een energieke vrouw die nog altijd vol vuur repeteert — samen met haar dansers, al dansend en bruisend van levenslust, ze lijkt wel 30 jaar jonger!
Introdans heeft een speciale band met Childs: geen enkel gezelschap ter wereld voert haar werk zo vaak op. En dat is niet zomaar. Childs is een van de grote namen uit de moderne dans, bekend om haar strakke, abstracte stijl. Haar choreografieën ogen soms bijna wiskundig — vol patronen, precisie en ritme — en ze gebruikt muziek op een heel eigen manier, of soms helemaal niet.
In deze voorstelling zie je vijf totaal verschillende werken, die elk op hun manier indruk maken. In de begeleidende infobrochure wordt alles helder uitgelegd!
We starten met Interior Drama, een vroege choreografie die in complete stilte wordt uitgevoerd. Geen muziek dus, enkel het ritmische geluid van voeten op de vloer. Toch ontstaat er een soort muzikale sfeer, puur door beweging en ritme. Fascinerend hoe dans zonder muziek toch zo krachtig kan zijn.
Daarna volgt Petricor, genoemd naar de geur van regen op droge aarde. Childs gebruikt hier de dromerige muziek van Ludovico Einaudi, en de dansers brengen een lichte, bijna zwevende choreografie met veel klassieke elementen. Extra bijzonder: op de achtergrond worden live visuals geprojecteerd van de danspatronen, gemaakt door de Franse kunstenaar Dominique Drillot.
Het derde stuk, Notes of Longing, is een gloednieuwe creatie van Childs speciaal voor Introdans. De muziek komt van het gelijknamige album van de Nederlandse pianist Matteo Myderwyk, die het stuk live begeleidt. Een sfeervolle en ontroerende ontmoeting tussen dans en piano.
Na de pauze volgen nog twee indrukwekkende werken. In Concerto dansen de performers op muziek van Górecki, en in Kilar — genoemd naar de componist van de muziek van de choreografie — bewegen ze zich tussen metalen kubussen en in grote hoepelrokken op het pianoconcerto van Wojciech Kilar. Het ziet er niet alleen spectaculair uit, het vergt ook perfecte timing en samenwerking. Een kolfje naar de hand van de dansers van Introdans.
En we mogen zeker het Nationaal Jeugdorkest niet vergeten, onder leiding van Jurjen Hempel. Hun live muziek tilt de hele avond naar een nog hoger niveau!
Kortom: deze eerste introductie tot Lucinda Childs en Introdans is een absolute voltreffer voor mij. Een aanrader voor iedereen die van dans, muziek en vernieuwing houdt!
Reacties
Een reactie posten