Doorgaan naar hoofdcontent

BALLET: Romeo+Julia - dinsdag 8 april 2025 - Ballet Vlaanderen (Antwerpen)

Romeo + Julia (niet Romeo én Julia). Zonder Romeo. En zonder Julia. Toen ik dat hoorde moest ik even slikken, maar mijn vrees was onterecht. Ballet Vlaanderen creëert, samen met choreograaf Marcos Morau een beklijvende en zelfs bijzonder ontroerende voorstelling.

(c) Danny Willems 

Marcos Morau is een van de meest gevraagde choreografen van zijn generatie. En dat straalt af op de kwaliteit van zijn producties. Samen met Ballet Vlaanderen kiest Morau ervoor om het verhaal van Romeo en Julia radicaal te herlezen. Dat daardoor geen duidelijke Romeo of Julia naar voren komt in deze productie is in feite bijkomstig. Morau, zoals we in het programmaboek kunnen lezen, kiest ervoor om niet de zoveelste hervertelling van het wereldberoemende werk te maken, maar om veel meer de nadruk te leggen op het geweld, en niet op de liefde in de partituur van Prokofjev, of de schrijfsels van Shakespeare. Romeo en Julia zijn eigenlijk enkel aanwezig als een soort metafoor, in de gedaante van twee kinderen.

Wat we te zien krijgen is een haast filmisch spektakel. Het is eigenlijk moeilijk te zeggen wat nu precies het meest indrukwekkend is: het sobere maar prachtige, soms akelige en donkere decor, de ongelooflijk uitgewerkte kostuums (bravi Silvia Delagneau en de mensen van de kostuumafdeling!), de perfecte uitvoering van de muziek door het Symfonisch Orkest van Opera Ballet Vlaanderen onder leiding van Gavin Sutherland, of de soundscape die speciaal voor dit ballet ontworpen is door Lukas Hellings... 

Dit alles staat of valt natuurlijk met de opvoering door de dansers. De equipe van Ballet Vlaanderen heeft duidelijk zin in deze productie en presteert op hoog niveau. Een speciale vermelding voor Rune Verbilt, die als geen ander schittert in deze moeilijke productie. Morau creëert namelijk een zeer specifieke beeldtaal die naar mijn gevoel niet eenvoudig is om uit te beelden.

Dit is voor mij een van dé producties van afgelopen jaren. Petje af voor iedereen die een grote of kleine rol gespeeld heeft in de uitvoering ervan!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...