Doorgaan naar hoofdcontent

BALLET: Lady Macbeth - zondag 6 april en zaterdag 12 april 2025 - Het Nationale Ballet - Amsterdam

Balletliefhebbers die houden van een frisse kijk op een eeuwenoud verhaal, komen deze dagen aan hun trekken bij het Nationale Ballet in Amsterdam. Vorige week ging namelijk een nieuwe productie in wereldpremière. Lady Macbeth is een bewerking van het bestaande verhaal van Macbeth, waarin choreograaf-regisseur Helen Pickett en regisseur James Bonas het wereldberoemde verhaal van Macbeth vertellen vanuit het standpunt van Lady Macbeth. Een verfrissend en vooral vernieuwend idee, dat niet wegkwijnt tussen de ontelbare bewerkingen die bestaan van Shakespeares oeuvre.

(c) Altin Kaftira

Een eeuwenoude tragedie als Macbeth "opnieuw" vertellen houdt risico's in. Je riskeert in herhaling te vallen, te doen wat anderen je al hebben voorgedaan, en het ergst van al: te vervallen in clichés. Gelukkig zijn Helen Pickett en James Bonas zich hiervan goed bewust. Ze hebben ervaring met sterke vrouwelijke personages. Getuige daarvan is hun Emma Bovary, naar Gustave Flauberts Madame Bovary.

De insteek die zij hebben gekozen voor hun versie van het verhaal van Macbeth is af te leiden uit de titel ervan: alles staat of valt bij de leefwereld van Lady Macbeth. Het is vanuit haar perspectief dat het verhaal verteld wordt. Lady Macbeth is niet gewoon de feeks die men er soms van maakt, aldus Pickett en Bonas. Neen, "zij is een complexe menselijke figuur met herkenbare gevoelens, die wordt beïnvloed door de acties van de mensen om haar heen", zo lezen we in het programmaboek van de voorstelling. We zien een Lady Macbeth wiens relatie met Macbeth centraal komt te staan in de voorstelling, en het is net deze relatie die vaak over het hoofd wordt gezien in andere bewerkingen. We krijgen een menselijke Lady Macbeth te zien, kort samengevat.

Om die menselijkheid van Lady Macbeth, maar ook van de andere personages, extra in de verf te zetten wordt er gebruik gemaakt van gesture language. Het is een specifieke bewegingstaal die Pickett ontwikkelt voor elk van haar producties. Deze gesture language is gebaseerd op de taal, de gesproken tekst die door Shakespeare op papier zette, maar die bij ballet natuurlijk niet uitgesproken wordt. De dansers brengen de woorden tot leven met hun dans, en dat gaat soms in tegen de sierlijke lijnen die dansers uitzetten. De gesture language zorgt vaak voor kortere, brutere bewegingen dan deze die dansers gewend zijn, en dat vergt aanpassingsvermogen.

Uiteraard is dat aanpassingsvermogen niet ver te zoeken. De prachtige dansers van het Nationale Ballet voeren een absoluut adembenemende taak uit. Ik heb twee casts aan het werk gezien en beiden gaan voor niets minder dan de perfectie. 

Op 6 april zag ik een prachtige Anna Tsygankova als Lady Macbeth met Giorgi Potskhisvili als haar Macbeth. Verfijning en precisie zijn sleutelwoorden voor deze twee dansers. In hun duetten spat de passie ervan af. Potskhisvili's hoge sprongen maken zijn optreden bij momenten gewoon spectaculair. Nina Tonoli is een prachtige Lady Madduff en ook Edo Wijnen mag niet ontbreken in mijn lijstje als een indrukwekkende en beklijvende Banquo.

Op 12 april was het de beurt aan Olga Smirnova als Lady Macbeth en Timothy van Poucke als Macbeth. Woorden schieten tekort voor de sierlijkheid en de energie die deze twee dansers uitstralen. Wat een ongelooflijke présence. Je ziet deze twee dansers gewoon genieten op de scène. Indrukwekkend zijn ook de scènes met Timothy van Poucke en Joseph Massarelli, die de rol van Banquo vertolkt. De kracht die deze twee dansers neerzetten in hun duetten is adembenemend! Floor Eimers, op haar beurt, zet een zeer overtuigende Lady Macduff neer. Haar aan het werk zien is steeds een plezier! Conor Walmsley en Emma Mardegan vormen een prachtig paar als Dokter en Verpleegster. Hun gesture language is op zijn minst indrukwekkend te noemen!

Zowel op 6 als op 12 april stond het Balletorkest onder leiding van Koen Kessels. Hij leidt het orkest als een ervaren kapitein door de donkere partituur van Peter Salem, die dit werk speciaal voor dit ballet componeerde. Het is interessante muziek die volledig past bij de donkere sfeer van deze tragedie.

Nieuwe producties als deze zijn verfrissend omdat iedereen die eraan meewerkt er volledig achter staat. Dat hoor je, dat voel je, en dat zie je op de scène. Hartverwarmend!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...