Doorgaan naar hoofdcontent

BALLET: Lady Macbeth - zondag 6 april en zaterdag 12 april 2025 - Het Nationale Ballet - Amsterdam

Balletliefhebbers die houden van een frisse kijk op een eeuwenoud verhaal, komen deze dagen aan hun trekken bij het Nationale Ballet in Amsterdam. Vorige week ging namelijk een nieuwe productie in wereldpremière. Lady Macbeth is een bewerking van het bestaande verhaal van Macbeth, waarin choreograaf-regisseur Helen Pickett en regisseur James Bonas het wereldberoemde verhaal van Macbeth vertellen vanuit het standpunt van Lady Macbeth. Een verfrissend en vooral vernieuwend idee, dat niet wegkwijnt tussen de ontelbare bewerkingen die bestaan van Shakespeares oeuvre.

(c) Altin Kaftira

Een eeuwenoude tragedie als Macbeth "opnieuw" vertellen houdt risico's in. Je riskeert in herhaling te vallen, te doen wat anderen je al hebben voorgedaan, en het ergst van al: te vervallen in clichés. Gelukkig zijn Helen Pickett en James Bonas zich hiervan goed bewust. Ze hebben ervaring met sterke vrouwelijke personages. Getuige daarvan is hun Emma Bovary, naar Gustave Flauberts Madame Bovary.

De insteek die zij hebben gekozen voor hun versie van het verhaal van Macbeth is af te leiden uit de titel ervan: alles staat of valt bij de leefwereld van Lady Macbeth. Het is vanuit haar perspectief dat het verhaal verteld wordt. Lady Macbeth is niet gewoon de feeks die men er soms van maakt, aldus Pickett en Bonas. Neen, "zij is een complexe menselijke figuur met herkenbare gevoelens, die wordt beïnvloed door de acties van de mensen om haar heen", zo lezen we in het programmaboek van de voorstelling. We zien een Lady Macbeth wiens relatie met Macbeth centraal komt te staan in de voorstelling, en het is net deze relatie die vaak over het hoofd wordt gezien in andere bewerkingen. We krijgen een menselijke Lady Macbeth te zien, kort samengevat.

Om die menselijkheid van Lady Macbeth, maar ook van de andere personages, extra in de verf te zetten wordt er gebruik gemaakt van gesture language. Het is een specifieke bewegingstaal die Pickett ontwikkelt voor elk van haar producties. Deze gesture language is gebaseerd op de taal, de gesproken tekst die door Shakespeare op papier zette, maar die bij ballet natuurlijk niet uitgesproken wordt. De dansers brengen de woorden tot leven met hun dans, en dat gaat soms in tegen de sierlijke lijnen die dansers uitzetten. De gesture language zorgt vaak voor kortere, brutere bewegingen dan deze die dansers gewend zijn, en dat vergt aanpassingsvermogen.

Uiteraard is dat aanpassingsvermogen niet ver te zoeken. De prachtige dansers van het Nationale Ballet voeren een absoluut adembenemende taak uit. Ik heb twee casts aan het werk gezien en beiden gaan voor niets minder dan de perfectie. 

Op 6 april zag ik een prachtige Anna Tsygankova als Lady Macbeth met Giorgi Potskhisvili als haar Macbeth. Verfijning en precisie zijn sleutelwoorden voor deze twee dansers. In hun duetten spat de passie ervan af. Potskhisvili's hoge sprongen maken zijn optreden bij momenten gewoon spectaculair. Nina Tonoli is een prachtige Lady Madduff en ook Edo Wijnen mag niet ontbreken in mijn lijstje als een indrukwekkende en beklijvende Banquo.

Op 12 april was het de beurt aan Olga Smirnova als Lady Macbeth en Timothy van Poucke als Macbeth. Woorden schieten tekort voor de sierlijkheid en de energie die deze twee dansers uitstralen. Wat een ongelooflijke présence. Je ziet deze twee dansers gewoon genieten op de scène. Indrukwekkend zijn ook de scènes met Timothy van Poucke en Joseph Massarelli, die de rol van Banquo vertolkt. De kracht die deze twee dansers neerzetten in hun duetten is adembenemend! Floor Eimers, op haar beurt, zet een zeer overtuigende Lady Macduff neer. Haar aan het werk zien is steeds een plezier! Conor Walmsley en Emma Mardegan vormen een prachtig paar als Dokter en Verpleegster. Hun gesture language is op zijn minst indrukwekkend te noemen!

Zowel op 6 als op 12 april stond het Balletorkest onder leiding van Koen Kessels. Hij leidt het orkest als een ervaren kapitein door de donkere partituur van Peter Salem, die dit werk speciaal voor dit ballet componeerde. Het is interessante muziek die volledig past bij de donkere sfeer van deze tragedie.

Nieuwe producties als deze zijn verfrissend omdat iedereen die eraan meewerkt er volledig achter staat. Dat hoor je, dat voel je, en dat zie je op de scène. Hartverwarmend!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...