"Memento mori" of "bedenk dat je sterfelijk bent". In een interview met Sidi Larbi Cherkaoui in het programmaboek lezen we dat hij onderzoekt met dit werk wat er overblijft van ons na onze dood. Een interessant vertrekpunt voor een aangrijpende choreografie. De decors van Amine Amharech, de kostuums van Jan-Jan Van Essche en niet in het minst de muziek van Woodkid (wat een ontdekking!) maken de choreografie compleet, en op wat voor een manier! Dit werk is een van de mooiste dingen die ik ooit zag op het balletpodium. Het is van een intensiteit die naar de keel grijpt. We bevinden ons in een parallelle science-fictionwereld. Een hele belevenis, die indruk maakt. Nog nooit was het publiek zo stil. Ik leer bij dit stuk ook veel bij over de verschillende ballettechnieken: ook de mannen doen aan pointes.
De tweede choreografie, van Forsythe is van een heel andere aard. Forsythe voorziet in Workwithinwork een opeenvolging van duo's, die allen een verschillende karakter hebben: van strijd, tot hartstocht. Voor mij springen enkele dansers in het oog: Lara Fransen, Philipe Lens en Matt Foley. Hun bewegingstaal is, zoals ik in een eerdere blog al eens vermeld had, van een exquise kwaliteit. Deze dansers ontroeren mij enorm! Ik vind het erg bijzonder en voel me vereerd hen aan het werk te mogen zien!
De avond wordt afgesloten met "In your rooms" van Hofesh Shechter. Wat een energie, wat een ongelooflijke kracht. De muziek wordt live gebracht door het HERMESensemble: wereldkwaliteit! Alle dansers geven het beste van zichzelf in deze uitputtende choreografie. En ze doen dat op de "Ballet Vlaanderenmanier": met precisie, in schoonheid en met grote passie. Dat is waar ik enorm van hou.
Een bijzondere pluim gaat naar Philip Lens, Matt Foley en Brent Daneels. Deze drie dansers dansen de drie volledige choreografieën mee. Maar dat doen ze met bravoure, en met een glimlach naar het publiek, bij het applaus. Een mateloos respect heb ik, voor de kunst die zij tot leven wekken!
De tweede choreografie, van Forsythe is van een heel andere aard. Forsythe voorziet in Workwithinwork een opeenvolging van duo's, die allen een verschillende karakter hebben: van strijd, tot hartstocht. Voor mij springen enkele dansers in het oog: Lara Fransen, Philipe Lens en Matt Foley. Hun bewegingstaal is, zoals ik in een eerdere blog al eens vermeld had, van een exquise kwaliteit. Deze dansers ontroeren mij enorm! Ik vind het erg bijzonder en voel me vereerd hen aan het werk te mogen zien!
De avond wordt afgesloten met "In your rooms" van Hofesh Shechter. Wat een energie, wat een ongelooflijke kracht. De muziek wordt live gebracht door het HERMESensemble: wereldkwaliteit! Alle dansers geven het beste van zichzelf in deze uitputtende choreografie. En ze doen dat op de "Ballet Vlaanderenmanier": met precisie, in schoonheid en met grote passie. Dat is waar ik enorm van hou.
Een bijzondere pluim gaat naar Philip Lens, Matt Foley en Brent Daneels. Deze drie dansers dansen de drie volledige choreografieën mee. Maar dat doen ze met bravoure, en met een glimlach naar het publiek, bij het applaus. Een mateloos respect heb ik, voor de kunst die zij tot leven wekken!
Reacties
Een reactie posten