Doorgaan naar hoofdcontent

Jan Lisiecki speelt Rachmaninov - donderdag 25 juli 2019 - Concertgebouw Amsterdam

Jan Lisiecki heeft in de loop der jaren al bewezen dat hij een groot pianist is. Door onlangs het tweede pianoconcerto van Rachmaninov toe te voegen aan zijn palmares, geeft hij het publiek een mooi cadeau. Dit concerto, dat ik persoonlijk bij de mooiste stukken muziek reken die ik ken, is niet voor iedereen weggelegd. De moeilijke partituur doorgronden is één. Er een eigen interpretatie aan geven is twee. Lisiecki slaagt erin een heel persoonlijke draai aan te geven, en verbaast het publiek met zijn interessante lezing van Rachmaninov. Samen met het Australian Youth Orchestra en maestro Krzysztof Urbański, geeft Jan Lisiecki een optreden van wereldniveau. 

(c) Jan Lisiecki
Van jeugdorkesten wordt vaak gezegd dat ze nog veel te leren hebben, en dat hun klank niet altijd matuur is. Dat lijkt me ergens wel logisch, maar het Australian Youth Orchestra bewijst al bij de inleiding van het concert met de Ouverture uit Roeslan en Ljoedmila dat het een orkest is van topniveau. Samen met dirigent Urbański, die reeds meerdere malen samen heeft gewerkt met Jan Lisiecki, krijgt het orkest al op voorhand een daverend applaus. Het publiek in Amsterdam heeft zin in een spetterend concert en krijgt meer dan waar voor haar geld. De Ouverture wordt gespeeld met bravoure, en is de ideale opener voor een boeiende concertavond.

Dan is het de beurt aan solist Jan Lisiecki. Met het tweede pianoconcerto van Rachmaninov waagt de pianist zich aan een werk dat vele klassieke muziekliefhebbers kunnen meeneuriën. Een persoonlijke touch is dus nodig om het verschil te maken. En die touch is al merkbaar vanaf de eerste maat. Lisiecki zet het concerto in, pianissimo, zoals het op de partituur staat, en aan een tempo dat de spanningsboog van deze legendarische maten enorm vergroot: de stilte tussen de twee aanslagen van de hele en halve noten in het begin van het stuk is ietwat uitgerokken en wordt bijgevolg zo mysterieus, dat je in het publiek een speld kan horen vallen. Jan Lisiecki slaagt er in van bij de eerste aanslag het publiek te dwingen tot luisteren. En de spanningsboog die hij creëert wordt aangevuld met een orkest een een dirigent die weten waarover het gaat. Dit is pure magie, en die mag niet verloren gaan. De drie delen worden dan ook aaneensluitend gespeeld zonder gekuch en gekreun van mensen in het publiek tussendoor. Ook dat is een keuze die gemaakt wordt door de musici op het podium, en die de intensiteit van het werk enorm vergroot. Lisiecki slaagt erin aan dit werk een lichtheid te geven, zonder dat de samenwerking met het gigantische orkestapparaat verloren gaat. Zijn pianospel is vederlicht, zonder aan robuustheid te verliezen. Dit is een prestatie van topniveau, en ik ben zelden zo meegevoerd geweest in een concerto als tijdens deze avond. Lisiecki speelt de Traümerei uit de Kinderszenen van Schumann als toegift. Een mooi cadeau aan het publiek.

Na de pauze krijgen we de zevende symfonie van Dvořák te horen en die wordt gesmaakt door de bomvolle Grote Zaal van het Concertgebouw. Omdat het orkest op tournee is wordt er zelfs een toegift gespeeld onder de vorm van de Slavische dans in g van Dvořák.

Dit is een concert om nooit te vergeten. Ik hoorde een Rachmaninov als nooit tevoren. Een prachtig duo muzikanten samen met een toporkest, op de warmste dag sinds twee eeuwen. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...