Doorgaan naar hoofdcontent

Radio Filharmonisch Orkest - maandag 10 februari 2020 - Koningin Elisabethzaal Antwerpen

COFENA organiseert tussen pakweg oktober en maart iedere maand een concert in de Koningin Elisabethzaal in Antwerpen. Sinds lang is de organisatie dan ook een vaste waarde in het Belgische concertlandschap. Wat opvalt is dat COFENA een heel trouw publiek aantrekt, dat zich telkens weer laat verrassen door de ontdekking van jonge musici, afgewisseld met gevestigde waarden. Voor dit concert koos COFENA voor de  in België vrij onbekende Omer Meir Wellber, een Israëlisch dirigent, die vanavond samenwerkt met het Radio Filharmonisch Orkest uit Nederland, een gevestigde waarde. Bariton Christoph Pohl laat zich vervangen door aanstormend talent Rafael Fingerlos. Een zeer geslaagde combinatie, als je het mij vraagt!

(c) Omer Meir Wellber

Het programma van deze concertavond staat in het teken van de zoektocht naar het Leven en de Dood. Althans, zo bekijk ik het zelf. Als opener is er de wereldberoemde Prelude gevolgd door de Liebestod, van Wagner. Deze twee stukken, die uit de opera Tristan und Isolde genomen werden worden los van de opera opgevoerd en zijn zowat emblematisch geworden voor het (opera)werk van Wagner. Hij schreef dit werk naar eigen zeggen omdat hij "in zijn eigen leven nooit het geluk van de liefde had gevonden". Omer Meir Wellber slaagt erin om met een krachtige doch verfijnde slagtechniek het orkest de juiste klankkleur te doen krijgen. Het is alsof de muziek over het publiek heen golft. Vooral de celli vallen op in precisie en schoonheid.

Daarna volgt de liederencyclus van Mahler getiteld "Lieder eines fahrenden Gesellen". Het zijn liederen waarvan een deel van de tekst door Mahler zelf geschreven werd, en ze gaan over het lot dat iemand toebedeeld krijgt bij het verliezen van een geliefde. De Geselle wordt zelfs in veel analyses vergeleken met Mahler zelf, die op een zeker ogenblik in zijn leven er een soort zwervende levensstijl op nahield. Solist Rafael Fingerlos is uit het juiste hout gesneden: zijn bijzonder duidelijke dictie en toch wel intens inlevingsvermogen zorgen ervoor dat het een plezier is om deze man te horen én bezig te zien. Hij verpersoonlijkt de Gesell, en zijn zangtechniek is perfect in orde, zowel in de hoogte als in de laagte om op te boksen tegen het grote orkest.

De kers op de taart is de 6de symfonie van Tsjajkovski, ook wel de Pathetische symfonie genoemd. Tsjajkovski gaat op zoek naar het Leven, en dat deze zoektocht niet zonder slag of stoot gebeurt, merken we duidelijk in de muziek. Het is uiteindelijk de Dood die het laatste woord heeft. Interessant om weten is dat dit de laatste symfonie van Tsjajkovski is, en dat hij slechts enkele dagen na de première die hij zelf dirigeerde, overleden is. Hij vond het zelf zijn beste symfonie, zo zeggen vele bronnen. Het Radio Filharmonisch Orkest en Omer Meir Wellber leveren een topprestatie. Bij het derde deel, het Allegro molto vivace, staat Omer Meir Wellber te springen op het podium. Hij dirigeert zonder partituur en gaat volledig op in deze toch wel buitengewone symfonie. Weeral valt op welke belangrijke rol er weggelegd is voor de celli, die zo mooi uit de hoek komen!

Het moet gezegd: COFENA heeft mooie keuzes gemaakt in de programmering van dit concert. Ik heb geleerd in dit concert hoe dirigent en orkest één kunnen worden, hoe de symbiose tussen de twee partijen zorgt voor muzikaal vuurwerk. Als dat geen mooie conclusie is?




Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...