Doorgaan naar hoofdcontent

De Nordwestdeutsche Philharmonie - maandag 9 maart 2020 - Koningin Elisabethzaal Antwerpen

Voor het laatste concert van het seizoen, heeft COFENA gekozen voor een prachtig lenteprogramma. De Nordwestdeutsche Philharmonie was te gast in de Koningin Elisabethzaal, onder leiding van hun toekomstig chef-dirigent, de 27-jarige Jonathon Heyward. Dat deze man ongelooflijk matcht met dit orkest, behoeft niet veel uitleg. Het aanwezige publiek weet dat de afwezigen ongelijk hadden!

(c) Jonathon Heyward


Het concert start met de mooie ouverture van La scala di seta van Gioacchino Rossini. In deze ouverture stellen we direct vast dat het orkest er een bijzondere precisie en finesse op nahoudt. De gelaagdheid in het orkest komt mooi tot zijn recht en Heyward weet de juiste accenten te leggen. Zijn fijne directietechniek is trouwens een feest om naar te kijken.

Daarna is Mozart aan de beurt. Hij schreef één van de weinige concerto’s voor fagot en orkest, wat het concert van vandaag bijzonder maakte. Voor vele concertgangers, waaronder mezelf, is het immers de eerste kennismaking met de fagot als solo-instrument.  Het is erg leuk om de Nederlandse fagottist Bram van Sambeek aan het werk te horen en te zien, en ook vast te stellen wat voor een prachtig en warm instrument de fagot eigenlijk wel is. Vooral in het eerste en het derde deel van het concerto kan van Sambeek laten zien dat de fagot ook een instrument is waarop enorm virtuoos gespeeld kan worden.

Het eerste deel van het concert wordt afgesloten met de prachtig uitgevoerde Dansen uit Galanta van Zoltán Kodály. Aan deze uitvoering zal ik nog heel vaak terugdenken omwille van de perfecte directie van Jonathon Heyward, maar vooral ook door de prachtige nuances die door alle orkestleden samen in het werk worden gelegd. Dit is teamwork om van te snoepen!

En dat teamwork vinden we ook terug in de vierde symfonie van Beethoven die als perfecte uitsmijter het concert afsluit. Een waardig einde van een erg mooi concertseizoen, in het jaar waarin Beethoven in alle concertzalen centraal staat!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...