Doorgaan naar hoofdcontent

De Nordwestdeutsche Philharmonie - maandag 9 maart 2020 - Koningin Elisabethzaal Antwerpen

Voor het laatste concert van het seizoen, heeft COFENA gekozen voor een prachtig lenteprogramma. De Nordwestdeutsche Philharmonie was te gast in de Koningin Elisabethzaal, onder leiding van hun toekomstig chef-dirigent, de 27-jarige Jonathon Heyward. Dat deze man ongelooflijk matcht met dit orkest, behoeft niet veel uitleg. Het aanwezige publiek weet dat de afwezigen ongelijk hadden!

(c) Jonathon Heyward


Het concert start met de mooie ouverture van La scala di seta van Gioacchino Rossini. In deze ouverture stellen we direct vast dat het orkest er een bijzondere precisie en finesse op nahoudt. De gelaagdheid in het orkest komt mooi tot zijn recht en Heyward weet de juiste accenten te leggen. Zijn fijne directietechniek is trouwens een feest om naar te kijken.

Daarna is Mozart aan de beurt. Hij schreef één van de weinige concerto’s voor fagot en orkest, wat het concert van vandaag bijzonder maakte. Voor vele concertgangers, waaronder mezelf, is het immers de eerste kennismaking met de fagot als solo-instrument.  Het is erg leuk om de Nederlandse fagottist Bram van Sambeek aan het werk te horen en te zien, en ook vast te stellen wat voor een prachtig en warm instrument de fagot eigenlijk wel is. Vooral in het eerste en het derde deel van het concerto kan van Sambeek laten zien dat de fagot ook een instrument is waarop enorm virtuoos gespeeld kan worden.

Het eerste deel van het concert wordt afgesloten met de prachtig uitgevoerde Dansen uit Galanta van Zoltán Kodály. Aan deze uitvoering zal ik nog heel vaak terugdenken omwille van de perfecte directie van Jonathon Heyward, maar vooral ook door de prachtige nuances die door alle orkestleden samen in het werk worden gelegd. Dit is teamwork om van te snoepen!

En dat teamwork vinden we ook terug in de vierde symfonie van Beethoven die als perfecte uitsmijter het concert afsluit. Een waardig einde van een erg mooi concertseizoen, in het jaar waarin Beethoven in alle concertzalen centraal staat!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...