Doorgaan naar hoofdcontent

Jakub Józef Orliński - 17 september 2021 - Amuz Antwerpen

Wat was het heerlijk om nog eens naar een concert te gaan in een échte concertzaal, en dan nog wel één van de mooiste die België rijk is. Wat was het "de max" om Jakub Józef Orliński, de breakdancende contratenor, nog eens aan het werk te zien in levende lijve. Het concert dat Amuz organiseerde als opener van het nieuwe culturele seizoen was een schot in de roos! Even konden we alle coronaperikelen achter ons laten en genieten van een van de allermooiste operastemmen van het moment.

(c) Ksawery Zylber

Orliński is geen onbekende in Antwerpen. In 2018 betoverde hij het publiek met een adembenemend concert bij Amuz. Ik herinner mij een staande ovatie van een kwartier, met de nodige encores tot gevolg. Dat hij dit jaar nog eens naar Antwerpen zou komen, was een droom die uitkwam. Orliński brengt de topkwaliteit die we van hem gewend zijn. Sterker zelfs, hem live horen zingen is een unieke ervaring, niet in het minst door zijn buitengewone projectie tot ver achter in de zaal en zijn ongelooflijke intonatie.

Orliński bracht voor de gelegenheid Il Pomo d'Oro mee. Dit barokensemble staat bovenaan de lijst van barokensembles in Europa, en werkte meermaals samen met de contratenor. Ook voor zijn gloednieuwe cd  die binnenkort verschijnt, werkte hij samen met het geprezen ensemble. Het is uit deze cd, getiteld "Anima Aeterna", dat enkele werken worden weerhouden voor het concert.

Voor dit concert nam Francesco Corti met veel bravoure de muzikale leiding op zich. De combinatie van dirigent, zanger en orkest is een geoliede machine. Corti speelt in op de perfecte  akoestiek van de zaal (die voor een keer nog eens goed gevuld is) en geeft minieme aanwijzingen. De muzikanten zijn stuk voor stuk raspaarden die geen dressuur nodig hebben. Ze weten wat ze doen, en vooral: ze luisteren naar mekaar én de countertenor van dienst.

Het recital van Orliński bevat het ene hoogtepunt na het andere. Het solomotet "Barbara dira effera" van Zelenka (1679-1745), dat bestaat uit twee aria's en een recitatief, is zo een knaller, en mijn lievelingsmoment van de avond. Met een inlevingsvermogen om u tegen te zeggen katapulteert Jakub Józef Orliński zijn stem de zaal in. Die projectie van klank is toch wel echt uniek. Orliński slaagt erin versieringen zo te fraseren dat je haast kippenvel krijgt van verbazing en ongeloof. Hoe is een mens in staat om zo een mooi geluid te produceren? Ook in een extract uit Il fonte della salute van J.J. Fux (1660-1741) toont Jakub Józef Orliński zich heer en meester.

Afsluiten doet Orliński met de antifoon in re klein (HWV 269) van Händel. Het is, zoals de contratenor uitlegt aan het publiek, een contrast met het sprankelende A che si serbano van Schiassi. En naar eigen zeggen houdt de zanger van contrasten. Wel, ik ook. Dit geslaagde "nieuwe begin" van het cultureel leven zal nog lang nazinderen, zoveel is zeker.





Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...