Doorgaan naar hoofdcontent

Recital Alexandre Kantorow - maandag 28 maart 2022 - Flagey (Brussel)

Na twee jaar van sluitingen en beperkingen, is het eindelijk zo ver: er kunnen terug concerten georganiseerd worden naar goede oude gewoonte, en dat doet veel deugd. Het lijkt wel of de concertzalen een nieuw elan uitstralen, en de musici staan te popelen om terug voor publiek te mogen optreden. Zo is Alexandre Kantorow bezig aan een zegetocht in de mooiste concertzalen, waaronder de Studio 4 in Flagey, met een waanzinnig mooi recitalprogramma. Deze pianist heeft geen moeite gespaard om een ambitieus programma samen te stellen, waarin hij zijn virtuositeit, elegantie en transcendente pianospel tot uiting kan brengen. Dit was één van de recitals waar je een moord zou voor plegen. De opbrengst van de ticketverkoop van dit concert werd, in het kader van de actie "Classical music for Ukraine" volledig geschonken aan de slachtoffers van de woedende oorlog. Daarenboven heeft maestro Kantorow eveneens zijn hele gage aan de organisatie geschonken. Van klasse gesproken!

(c) Sasha Gusov


Bij het bekijken van het programma van Kantorows recital in Flagey valt me direct op hoe groots en ambitieus deze concertavond is opgevat. Het ziet eruit als volgt:

Franz Liszt (1811-1886)
Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen, Praeludium nach J. S. Bach, S.179 (1859)

Robert Schumann (1810-1856)
Pianosonate nr. 1 in fis, op. 11 (1835)

1. Introduzione (un poco adagio) - Allegro vivace
2. Aria: Quarante cinq mesures indiquées senza passione ma espressivo
3. Scherzo: Allegrissimo
4. Finale: Allegro un poco maestoso

Franz Liszt (1811-1886)
uit Années de Pèlerinage – Italie : Sonetto 104 del Petrarca, S. 161  (1849)
Abschied, S.251 (1885)
La Lugubre Gondola II, S. 200 (1882)

Alexander Scriabin (1872-1915)
Vers la flamme, op. 72 (1914)

Franz Liszt (1811-1886)
uit Années de Pèlerinage – Italie : Après une lecture de Dante : Fantasia Quasi Sonata, S. 161 (1849)
 
De aanwezigheid van Liszt vormt de rode draad doorheen het hele programma en dat is niet zonder toeval, want het is een van de grote componisten wiens oeuvre Kantorow tot in de puntjes verkend heeft, getuige daarvan enkelen van zijn opnames op cd.

Kantorow overtuigt het publiek van bij de eerste noten, hij deinst er niet voor terug heilige huisjes  plat te gooien en zijn eigen interpretatie van de gespeelde werken door te voeren. En die interpretatie is tot in de puntjes afgewerkt. Kantorow betrappen op een fout is haast onmogelijk, en zijn evenwichtige en krachtige pianospel is van het allerhoogste niveau. Dat je vanuit het publiek haast met open mond zit te luisteren en te bedenken "hoe dit toch allemaal mogelijk is" en "hoe hij erin slaagt om zulke snelle loopjes, versieringen en accenten uit te voeren", is bijzaak. Want al gauw word je meegevoerd in een continue stroom van pracht en praal, van ingetogenheid, van vurige passie en expressie. Kantorow is een absoluut geniaal pianist, die met bijzonder veel respect voor zijn publiek, en de componisten, omgaat met de muziek. Superlatieven ontbreken om uit te drukken om welke manier hij zijn klank de zaal in projecteert. 

En voor je het weet stap je tweeënhalf uur later uit de concertzaal als een ander mens...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...