Doorgaan naar hoofdcontent

Recital Alexandre Kantorow - maandag 28 maart 2022 - Flagey (Brussel)

Na twee jaar van sluitingen en beperkingen, is het eindelijk zo ver: er kunnen terug concerten georganiseerd worden naar goede oude gewoonte, en dat doet veel deugd. Het lijkt wel of de concertzalen een nieuw elan uitstralen, en de musici staan te popelen om terug voor publiek te mogen optreden. Zo is Alexandre Kantorow bezig aan een zegetocht in de mooiste concertzalen, waaronder de Studio 4 in Flagey, met een waanzinnig mooi recitalprogramma. Deze pianist heeft geen moeite gespaard om een ambitieus programma samen te stellen, waarin hij zijn virtuositeit, elegantie en transcendente pianospel tot uiting kan brengen. Dit was één van de recitals waar je een moord zou voor plegen. De opbrengst van de ticketverkoop van dit concert werd, in het kader van de actie "Classical music for Ukraine" volledig geschonken aan de slachtoffers van de woedende oorlog. Daarenboven heeft maestro Kantorow eveneens zijn hele gage aan de organisatie geschonken. Van klasse gesproken!

(c) Sasha Gusov


Bij het bekijken van het programma van Kantorows recital in Flagey valt me direct op hoe groots en ambitieus deze concertavond is opgevat. Het ziet eruit als volgt:

Franz Liszt (1811-1886)
Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen, Praeludium nach J. S. Bach, S.179 (1859)

Robert Schumann (1810-1856)
Pianosonate nr. 1 in fis, op. 11 (1835)

1. Introduzione (un poco adagio) - Allegro vivace
2. Aria: Quarante cinq mesures indiquées senza passione ma espressivo
3. Scherzo: Allegrissimo
4. Finale: Allegro un poco maestoso

Franz Liszt (1811-1886)
uit Années de Pèlerinage – Italie : Sonetto 104 del Petrarca, S. 161  (1849)
Abschied, S.251 (1885)
La Lugubre Gondola II, S. 200 (1882)

Alexander Scriabin (1872-1915)
Vers la flamme, op. 72 (1914)

Franz Liszt (1811-1886)
uit Années de Pèlerinage – Italie : Après une lecture de Dante : Fantasia Quasi Sonata, S. 161 (1849)
 
De aanwezigheid van Liszt vormt de rode draad doorheen het hele programma en dat is niet zonder toeval, want het is een van de grote componisten wiens oeuvre Kantorow tot in de puntjes verkend heeft, getuige daarvan enkelen van zijn opnames op cd.

Kantorow overtuigt het publiek van bij de eerste noten, hij deinst er niet voor terug heilige huisjes  plat te gooien en zijn eigen interpretatie van de gespeelde werken door te voeren. En die interpretatie is tot in de puntjes afgewerkt. Kantorow betrappen op een fout is haast onmogelijk, en zijn evenwichtige en krachtige pianospel is van het allerhoogste niveau. Dat je vanuit het publiek haast met open mond zit te luisteren en te bedenken "hoe dit toch allemaal mogelijk is" en "hoe hij erin slaagt om zulke snelle loopjes, versieringen en accenten uit te voeren", is bijzaak. Want al gauw word je meegevoerd in een continue stroom van pracht en praal, van ingetogenheid, van vurige passie en expressie. Kantorow is een absoluut geniaal pianist, die met bijzonder veel respect voor zijn publiek, en de componisten, omgaat met de muziek. Superlatieven ontbreken om uit te drukken om welke manier hij zijn klank de zaal in projecteert. 

En voor je het weet stap je tweeënhalf uur later uit de concertzaal als een ander mens...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...