Doorgaan naar hoofdcontent

Brodeck - woensdag 14 februari 2024 - Opera Vlaanderen (Antwerpen)

De succesvolle roman "Brodeck", geschreven door Philippe Claudel, tart ieders verbeelding. Het was dan ook een fantastisch idee om van dit erg aangrijpende verhaal een opera te maken. Daan Janssens stond in voor deze moeilijke opdracht maar slaagt, wat mij betreft, met verve. Wat een adembenemend werk is dit geworden! Samen met een schare aan topsolisten en een orkest in bloedvorm maakt regisseur Fabrice Murgia van deze productie een werk dat in vele lagen bekeken en beluisterd kan worden. Het spelen met "de tijd", wat van deze roman een moeilijk werk maakt om op scène te zetten, lost Murgia spitsvondig op met camerawerk en projecties.

(c) Annemie Augustijns

De muzikale leiding van het project wordt verzorgd door Marit Strindlund. Deze voor mij onbekende dirigente kwijt zich voortreffelijk van haar taak, en loodst het orkest door de toch wel ingewikkelde partituur. Daan Janssens heeft het de muzikanten niet gemakkelijk gemaakt maar het resultaat is er eentje om u tegen te zeggen! En van de muzikanten gesproken, het is leuk om enkel namen "van bij ons" terug te zien op de affiche. Zo zingt Thomas Blondelle de rol van Göbbler/Peiper, horen we Werner van Mechelen (met hanekan!) als burgemeester Orschwir en Tijl Faveyts als Büller/Ulli. De Anderer, de enige gesproken rol in de productie, wordt gespeeld door een voortreffelijke Josse De Pauw. Erg leuk ook om hem aan het werk te zien!

Zonder het hele verhaal uit te spitten, kan gezegd worden dat Daan Janssens en Fabrice Murgia er in geslaagd zijn om het kluwen van de verhaallijnen te ontrafelen en duidelijk over te brengen naar het publiek toe. De belichting en de live projecties zorgen ervoor dat het publiek zicht krijgt op het heden en het verleden, zonder de gruwel van het straffe verhaal van Brodeck te vergeten.

Het helpt om het boek gelezen te hebben bij het bekijken van de opera. Dus aan eenieder die nog wil gaan kijken: lees eventueel het boek, want het geeft een extra dimensie aan het bekijken van de opera. Allen daarheen!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...