Doorgaan naar hoofdcontent

BALLET- Dancing Dutch - zondag 7 april 2024 - Het Nationale Ballet - Amsterdam

Het Nationale Ballet in Amsterdam heeft een programma uitgewerkt waarin "Nederland" centraal staat. Onder de titel "Dancing Dutch" brengen de dansers vier verschillende choreografiëen van choreografen die op de één of de andere manier verbonden zijn met Nederland. Het Balletorkest, dat in bloedvorm is, staat onder leiding van Thomas Herzog.


(c) Marta Syrko

De eerste choreografie die we te zien krijgen is van de hand van Milena Sidorova. Ooit is zij als ballerina beginnen werken bij het Nationale Ballet in Amsterdam, en dat is dan ook ineens de haar link met het programma. Naast haar carrière als danseres is zij zich beginnen toeleggen op haar werk als choreografe en in deze productie komt haar werk "Tenzij" op het podium. 

Sidorova, die afkomstig is uit Oekraïene heeft een prachtige choreografie uitgedacht waarin gespeeld wordt met het licht en het donker. We zien twee mannen en twee vrouwen aan het werk in deze choreografie en we zien zowel enkele elementen uit het klassiek ballet aan bod komen, als eerder hedendaagse bewegingen. De muziek van Caroline Shaw (Entr'acte, uit 2019) voegt een extra dimensie toe aan dit krachtige samenspel van aantrekken en afstoten, het is een emotionele rit, waarin de "clair-obscur" een heel belangrijke rol speelt. 

Daarna is een choreografie van Hans van Manen aan de beurt. Waarom hij in deze voorstelling aan bod komt behoeft natuurlijk geen uitleg: van Manen is dé Nederlandse choreograaf bij uitstek! Zijn choreografiëen zijn stuk voor stuk juweeltjes. Ik was dan ook heel blij om zijn "Concertante" te kunnen zien, een werk dat hij gemaakt heeft op basis van de Petite symphonie concertante van Franck Martin uit 1945. Wat deze muziek zo opvallend maakt is het continu doorlopende ritme, dat er voor zorgt dat er voor stilstand geen tijd is. Het is een prachtige opeenvolging van groepsdans, duetten en trio's in een zeer sober kader. De 8 dansers kwijten zich prima van hun taak. Ik zou het fijn vinden om wat meer werk van Hans van Manen op de Belgische scène te kunnen zien!

Jiří Kylián is de volgende choreograaf die aan de beurt komt. Zijn werken waren vroeger bijna onlosmakelijk verbonden met het Nederlands Dans Theater, maar door een wijziging in hun artistieke richting heeft Het Nationale Ballet geen seconde getwijfeld om zijn werk naar Amsterdam te brengen. Met Wings of Wax scoren ze direct een voltreffer van formaat. Deze prachtige choreografie op muziek van Bach tot Glass is op zijn minst opvallend te noemen. Een grote boom hangt boven de scène, omgekeerd, of ook niet, het hangt er maar vanaf hoe je het beziet. Kylián wil met zijn choreografie het publiek laten nadenken over wat ons "naar boven trekt" of ons "naar beneden duwt". Hij zoekt naar een evenwicht tussen het licht en het donker dat in ieder van ons schuilt. 

De kers op de taart van de balletnamiddag is het werk "Anima Animus" van David Dawson, die ooit zelf danser was bij het Nationale Ballet. Intussen is hij wereldberoemd voor zijn choreografieën en dat zal geen mens verbazen bij het bekijken van Anima Animus. Wat een ongelooflijk krachtige choreografie is dit! Op de muziek van het Eerste Vioolconcert van Ezio Bosso, dat voor mij totaal nieuw is, dansen de dansers de ziel uit hun lijf. Het stuk is eveneens zo interessant omwille van de soberheid van het decor, wit primeert, en de ongelooflijke kostumering. Applaus voor Yumiko Takeshima voor het design!

Kort gezegd: dit was een fabelachtige namiddag om niet snel te vergeten. "Dancing Dutch" is een pracht van een productie! Allen daarheen!




Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...