Doorgaan naar hoofdcontent

Salzburger Festspiele - 18-20 augustus 2013 - Salzburg Festpielhaus/Feltenreitschule

Iedere operaliefhebber probeert minstens één keer in zijn leven tickets te bemachtigen voor de vermaarde Salzburger Festspiele. Het is niet altijd even eenvoudig om toegang te krijgen tot dit festival, dat in de loop der jaren is uitgegroeid tot een groots m'as-tu-vu-evenement.  Avondkledij verplicht, staat op de kaartjes aangegeven. Zo gezegd, zo gedaan. De toiletten die ik te zien heb gekregen lijken wel "uit de boekjes" te komen. Maar daar draait het eigenlijk niet om. Wat primeert, is de muziek.

De eerste voorstelling die mij voorgeschoteld werd was het War Requiem van Britten. Een indrukwekkend rijtje solisten, allen onder leiding van "Tony" Pappano geven van zich ten beste. Anna Netrebko, die zich duidelijk verveelde aangezien ze niet veel moet zeggen, probeert toch de aandacht naar zich te trekken met een wel heel speciale 'diadeem'. De diva is dan ook uiterst onsympathiek, na de voorstelling, bij het begroeten van haar fans, of wat voor "begroeten" moet doorgaan. Gezegd moet wel: ze kan zingen. Onverstaanbaar als ze is, slaagt ze er toch in een gevoelige snaar te raken. Een wereldster, op alle gebied. Net zoals Thomas Hampson, die mij niet overtuigde in bepaalde passages. Uiteraard luisteren we hier niet naar de Hampson van 15 jaar geleden. En zijn sympathieke omgang met zijn fans maakt veel goed.

De tweede avond beluisteren we in de vermaarde Feltenreitschule (die gebruikt is in de laatste scène uit "The Sound of Music" naar "Il ritorno di Tobia", een onbekend oratorium van Haydn, onder leiding van de ondertussen 85-jarige Nikolaus Harnoncourt. Ongelooflijk wat deze man presteert, en ongelooflijk hoe hij zijn kennis overdraagt op een schare supersolisten, onder wie Ann Hallenberg, specialiste in het barokgenre.


De kers op de taart van het Salzburgtripje is "Die meistersinger von Nürnberg", een vijf uur durende Wagner, met als orkest de Wiener Philharmoniker, onder leiding van Daniele Gatti. Schitterende solisten, een wervelende mise-en-scène van Stefan Herheim, die het Belgische publiek kent van de "Rusalka" in de Munt. Een unieke avond waarin duidelijk wordt hoe muziek nooit vergaat.

Het enige jammere aan de Festspiele is de afwezigheid van jonge mensen. Dat de ticketprijzen hoog zijn kan een reden zijn, zij het niet dat aan jongeren fikse kortingen gegeven worden. Of is het jonge publiek echt niet meer te vinden voor opera? Het zou maar jammer zijn... Ik ga er maar vanuit dat de jongeren op andere dagen in de zaal zaten. Laat ons hopen....

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...