Doorgaan naar hoofdcontent

Salzburger Festspiele - 18-20 augustus 2013 - Salzburg Festpielhaus/Feltenreitschule

Iedere operaliefhebber probeert minstens één keer in zijn leven tickets te bemachtigen voor de vermaarde Salzburger Festspiele. Het is niet altijd even eenvoudig om toegang te krijgen tot dit festival, dat in de loop der jaren is uitgegroeid tot een groots m'as-tu-vu-evenement.  Avondkledij verplicht, staat op de kaartjes aangegeven. Zo gezegd, zo gedaan. De toiletten die ik te zien heb gekregen lijken wel "uit de boekjes" te komen. Maar daar draait het eigenlijk niet om. Wat primeert, is de muziek.

De eerste voorstelling die mij voorgeschoteld werd was het War Requiem van Britten. Een indrukwekkend rijtje solisten, allen onder leiding van "Tony" Pappano geven van zich ten beste. Anna Netrebko, die zich duidelijk verveelde aangezien ze niet veel moet zeggen, probeert toch de aandacht naar zich te trekken met een wel heel speciale 'diadeem'. De diva is dan ook uiterst onsympathiek, na de voorstelling, bij het begroeten van haar fans, of wat voor "begroeten" moet doorgaan. Gezegd moet wel: ze kan zingen. Onverstaanbaar als ze is, slaagt ze er toch in een gevoelige snaar te raken. Een wereldster, op alle gebied. Net zoals Thomas Hampson, die mij niet overtuigde in bepaalde passages. Uiteraard luisteren we hier niet naar de Hampson van 15 jaar geleden. En zijn sympathieke omgang met zijn fans maakt veel goed.

De tweede avond beluisteren we in de vermaarde Feltenreitschule (die gebruikt is in de laatste scène uit "The Sound of Music" naar "Il ritorno di Tobia", een onbekend oratorium van Haydn, onder leiding van de ondertussen 85-jarige Nikolaus Harnoncourt. Ongelooflijk wat deze man presteert, en ongelooflijk hoe hij zijn kennis overdraagt op een schare supersolisten, onder wie Ann Hallenberg, specialiste in het barokgenre.


De kers op de taart van het Salzburgtripje is "Die meistersinger von Nürnberg", een vijf uur durende Wagner, met als orkest de Wiener Philharmoniker, onder leiding van Daniele Gatti. Schitterende solisten, een wervelende mise-en-scène van Stefan Herheim, die het Belgische publiek kent van de "Rusalka" in de Munt. Een unieke avond waarin duidelijk wordt hoe muziek nooit vergaat.

Het enige jammere aan de Festspiele is de afwezigheid van jonge mensen. Dat de ticketprijzen hoog zijn kan een reden zijn, zij het niet dat aan jongeren fikse kortingen gegeven worden. Of is het jonge publiek echt niet meer te vinden voor opera? Het zou maar jammer zijn... Ik ga er maar vanuit dat de jongeren op andere dagen in de zaal zaten. Laat ons hopen....

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...