Doorgaan naar hoofdcontent

Tristan und Isolde - zaterdag 21 september 2013 - Vlaamse Opera Antwerpen

"Mild und leise wie er lächelt, wie das Auge hold er öffnet...", zijn de woorden waarmee Isolde haar laatste aria inzet, de Liebestod, die voor veel mensen hun eerste kennismaking met Wagner betekent. Wat vooraf gaat is een door en door romantische opera, doordrenkt van de klankmagie die zo eigen is aan Wagner en een vorm van verhevenheid die zijn gelijken niet kent.

(c) Vlaamse Opera / Annemie Augustijns
Zoals ik in mijn vorige blogs al gezegd heb, ben ik geen Wagnerkenner. In tegenstelling tot veel opera-afficionados, die verknocht zijn aan deze componist, sta ik nog in mijn kinderschoenen. Dit is de vierde Wagnerproductie die ik gezien heb, en ik was er eigenlijk ondersteboven van. Duidelijk is dat je voor Wagner bijzonder goede stemmen nodig hebt, zangers met een bijna buitenaards uithoudingsvermogen, en een orkest dat het kan opbrengen om vier à vijf uur geconcentreerd te werken. Een bijna onmogelijke mix, maar de Vlaamse Opera heeft het waargemaakt.  

Wat direct opvalt bij deze productie is dat regisseur Stef Lernous de muziek laat primeren. Eindelijk iemand die doorheeft dat sommige muziek geen overbodige mise en scène nodig heeft. Het is volgens mij trouwens moeilijk om dit verhaal "boeiend" te ensceneren, als men onder boeiend verstaat "hip, druk en flitsend". Het enige waar ik het wel soms moeilijk mee heb, is de discrepantie tussen het gezongen woord en de actie op de scène. Als er gezegd wordt "open dit schrijn", en dat schrijn is vervangen door een handtas, vind ik dat eigenlijk eerder lachwekkend dan serieus, maar goed, dat neemt niet weg dat ik modernisering van producties alleen maar kan toejuichen. Verder is het moeilijk om zonder voorbereiding of uitleg de regie te begrijpen. De eerste scène speelt zich af voor een sexcinema, de tweede in een verlaten, in bouwval geraakte wc-hal, en de derde in een soort metrokoker omgebouwd tot restaurant. Op zich zijn de decors heel mooi gemaakt, dat mag gezegd.

Opvallend aan de stemmen van deze première-avond is dat ze gewoonweg steengoed zijn. Soms doet men hoogdravend over de opera van pakweg Berlijn, of Wenen, maar je zou het daar niet beter horen dan wat wij op ons bord hebben gekregen op deze avond. Lioba Braun is een klassevolle, ijzersterke Isolde, die tot aan haar liefdesdood overtuigt en meesleept. Franco Farina is een Tristan om u tegen te zeggen, en past in het rijtje van grote tenoren van onze tijd. Ik had een boontje voor Brangäne, vertolkt door Martina Dike, prachtige stem, met een groot inlevingsvermogen. Martin Gantner is een verdienstelijke Kurwenal alsook Melot, gezongen door Christopher Lemmings. Koning Marke wordt gezongen door Ante Jerkunica, een man met een stem als een klok, én een grote carrière. Stephan Adriaens en Simon Schmidt verzorgen de kleinere rollen met veel overtuigingskracht. Prachtig gedaan!

Bij een opera als deze kom je buiten als een ander mens, omdat je vijf uur vertoeft in een heel andere wereld dan de onze. De magie die Wagner op papier heeft gezet is onnavolgbaar mooi, en een liefdesdood die ik hoorde zoals in de Vlaamse Opera, zal ik niet gauw meer tegenkomen.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...