Doorgaan naar hoofdcontent

deFilharmonie op "Klassiek in de Stad" met Gwen Cresens en Trilogy - zondag 8 september 2013 - Sint-Jansplein (openluchtconcert) Antwerpen

Zoals de traditie het ondertussen wil, geeft deFilharmonie, samen met de Vlaamse Opera en het Ballet van Vlaanderen, de aftrap voor het begin van het nieuwe culturele seizoen in het eerste weekend van september. Wat in het begin een probeersel was is uitgegroeid tot een groots evenement, waar bij het slotconcert duizenden mensen bijeenkomen op het Sint-Jansplein in Antwerpen om te genieten van een spetterend concert. Ondergetekende was erbij en zag dat het geweldig was.

deFilharmonie is niet voor niets mijn favoriete orkest. En mensen die dat niet begrijpen moesten maar aanwezig zijn op het Sint-Jansplein, waar mensen in alle soorten gratis bijeenkwamen voor het feestelijke einde van het muzikale weekend rond "Klassiek in de Stad". Het begin van de avond wordt ingevuld door het Re-mix Orchestra, een schitterend initiatief waarbij een groep muzikale jongeren samen met enkele muzikanten van deFilharmonie een eigen compositie brengt op het grote podium. Dit onder leiding van ondertussen vaste waarde Paul Griffiths, een overigens echt aimabel man, die we nog vaak terug willen zien in Antwerpen. Een muzikant met kennis van én met een hart voor muziek. Hij weet het effect van de muziek op deze jongeren heel goed in te schatten.

Nadien volgt het eigenlijke slotconcert, onder leiding van Martyn Brabbins  waarbij deFilharmonie kan rekenen op de medewerking van topmuzikanten, uit eigen streek, die ondertussen een uitgebreide internationale carrière hebben opgebouwd. Niemand minder dan accordeonist Gwen Cresens is van de partij. Zijn Piazzolla zal nog lang nazinderen op het Sint-Jansplein. Het Sint-Jansplein ontploft pas echt bij het aantreden van "Trilogy", het kersverse trio van "onze" Belgische Lorenzo Gatto, Yossif Ivanov en Hrachya Avanesyan. 

(c) Inne Helsen

De drie violisten die het beste van zichzelf geven op klassieke én elektrische viool  zijn niet te evenaren. Hun interpretatie van William's thema van Schindler's list bezorgt me kippenvel  vanaf de eerste seconde. Het thema van Pulp Fiction, waarmee het trio een eerste 'hit' heeft binnengehaald op YouTube, zorgt voor bravogeroep in het publiek. De drie topviolisten schuwen het klassieke repertoire niet, maar geven er hun eigen touch aan. Zo passeren Paganini en Saint-Saëns de revue. De afsluiter van de avond is een selectie van muziek uit "Carmen" van Bizet, waar het voltallige orkest laat horen hoe ze het komende seizoen ingaan: vol energie, levenslust en met een tikkeltje humor. Ge-wel-dig om horen!!

Dit concert was eentje om duimen en vingers van af te likken. Zoveel energie, zoveel positieve vibes, desondanks een fixe stortbui NA het concert (en gelukkig niet tijdens) ging ik met een big smile op mijn gezicht naar huis. Muziek verzacht de zeden. Dat is bij deze nog maar eens bewezen. 

(c) Inne Helsen


Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...