Doorgaan naar hoofdcontent

Recital Arthur en Lucas Jussen - woensdag 6 augustus 2014 - Concertgebouw Amsterdam (Kleine Zaal)

Op 4 augustus gaven de broers Jussen een concert in de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam. Omdat de tickets voor dit concert op enkele dagen uitverkocht waren, besloot men een tweede concert te organiseren, twee dagen later. Ook daarvoor waren de tickets snel uitverkocht. Gelukkig had ik de kans om bij het tweede concert aanwezig te zijn. Een zeer ambitieus programma werd opgevoerd, het publiek kreeg er maar niet genoeg van!

(c) Arthur en Lucas Jussen
De broers openen hun concert samen achter één piano met de "Acht Variationen über ein Thema des Grafen von Waldstein" van Ludwig van Beethoven. Graaf Ferdinand von Waldstein was een belangrijk mecenas voor Beethoven, en zijn naam draagt ook de titel van één van de beroemdste pianosonates van Beethoven, die Lucas later op de avond zou spelen.

De broers Jussen staan bekend voor hun opmerkelijke quatre-mains, en dat wordt ook weer duidelijk in de Waldsteinvariaties. Het samenspel is van superieure kwaliteit, en de broers kennen mekaars pianospel door en door. Dat maakt dat het eindresultaat verbluffend is.

Daarna heeft Lucas de eer om dé fameuze Waldsteinsonate ten gehore te brengen. Deze sonate is opgedragen als eerbetoon aan graaf von Waldstein, hier eerder vermeld. Dat deze sonate een streling voor het oor is, is niet allen te danken aan de componist, maar in dit geval ook aan de uitvoerder. Lucas Jussen speelt deze sonate van begin tot einde met het juiste gevoel. Het meest opvallende is moeilijke derde deel uit deze sonate (de Rondo): Lucas kwijt zich feilloos van zijn taak, en het publiek gaat uit zijn dak.

Na de pauze is het aan Arthur, voor de uitvoering van het Carnaval van Schumann. Kiezen voor dit werk is risico's nemen. Het is een zeer moeilijke partituur, en wordt door kenners vaak beschouwd als een van de moeilijkste partituren uit de pianoliteratuur. Opvallend vanaf de eerste maat is het zeer stevige tempo dat Arthur aanhaalt. Ik heb mijn adem ingehouden voor wat komen zou: enkele zéér ingewikkelde passages met grote sprongen zoals de "Paganini". Uiteraard was mijn angst voor niets, want Arthur speelt het geheel als een grootmeester. Het Carnaval vloeit uit de piano alsof het niets is. Adembenemend!

Eindigen doen de pianisten met een quatre-mains, de Rondo in A, D951 van Schubert. Het is te zeggen, dit is het einde zoals het op het programma vermeld staat... De jongens worden nog vijf keer door het publiek teruggeroepen en spelen dan ook evenveel toegiften, waar het publiek van snoept, uiteraard. Razendsnelle quatre-mains, maar ook het finale stukje (Le jardin féerique) uit "Ma mère l'oye" van Ravel krijgt het publiek als kers op de taart.

Eén ding staat vast: alleen de allergrootsten zijn in staat om Waldstein of Carnaval te spelen. Deze jonge pianisten zijn groots, in hun pianospel, en in hun hartverwarmende bescheidenheid.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...