Doorgaan naar hoofdcontent

Recital Arthur en Lucas Jussen - woensdag 6 augustus 2014 - Concertgebouw Amsterdam (Kleine Zaal)

Op 4 augustus gaven de broers Jussen een concert in de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam. Omdat de tickets voor dit concert op enkele dagen uitverkocht waren, besloot men een tweede concert te organiseren, twee dagen later. Ook daarvoor waren de tickets snel uitverkocht. Gelukkig had ik de kans om bij het tweede concert aanwezig te zijn. Een zeer ambitieus programma werd opgevoerd, het publiek kreeg er maar niet genoeg van!

(c) Arthur en Lucas Jussen
De broers openen hun concert samen achter één piano met de "Acht Variationen über ein Thema des Grafen von Waldstein" van Ludwig van Beethoven. Graaf Ferdinand von Waldstein was een belangrijk mecenas voor Beethoven, en zijn naam draagt ook de titel van één van de beroemdste pianosonates van Beethoven, die Lucas later op de avond zou spelen.

De broers Jussen staan bekend voor hun opmerkelijke quatre-mains, en dat wordt ook weer duidelijk in de Waldsteinvariaties. Het samenspel is van superieure kwaliteit, en de broers kennen mekaars pianospel door en door. Dat maakt dat het eindresultaat verbluffend is.

Daarna heeft Lucas de eer om dé fameuze Waldsteinsonate ten gehore te brengen. Deze sonate is opgedragen als eerbetoon aan graaf von Waldstein, hier eerder vermeld. Dat deze sonate een streling voor het oor is, is niet allen te danken aan de componist, maar in dit geval ook aan de uitvoerder. Lucas Jussen speelt deze sonate van begin tot einde met het juiste gevoel. Het meest opvallende is moeilijke derde deel uit deze sonate (de Rondo): Lucas kwijt zich feilloos van zijn taak, en het publiek gaat uit zijn dak.

Na de pauze is het aan Arthur, voor de uitvoering van het Carnaval van Schumann. Kiezen voor dit werk is risico's nemen. Het is een zeer moeilijke partituur, en wordt door kenners vaak beschouwd als een van de moeilijkste partituren uit de pianoliteratuur. Opvallend vanaf de eerste maat is het zeer stevige tempo dat Arthur aanhaalt. Ik heb mijn adem ingehouden voor wat komen zou: enkele zéér ingewikkelde passages met grote sprongen zoals de "Paganini". Uiteraard was mijn angst voor niets, want Arthur speelt het geheel als een grootmeester. Het Carnaval vloeit uit de piano alsof het niets is. Adembenemend!

Eindigen doen de pianisten met een quatre-mains, de Rondo in A, D951 van Schubert. Het is te zeggen, dit is het einde zoals het op het programma vermeld staat... De jongens worden nog vijf keer door het publiek teruggeroepen en spelen dan ook evenveel toegiften, waar het publiek van snoept, uiteraard. Razendsnelle quatre-mains, maar ook het finale stukje (Le jardin féerique) uit "Ma mère l'oye" van Ravel krijgt het publiek als kers op de taart.

Eén ding staat vast: alleen de allergrootsten zijn in staat om Waldstein of Carnaval te spelen. Deze jonge pianisten zijn groots, in hun pianospel, en in hun hartverwarmende bescheidenheid.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...