Doorgaan naar hoofdcontent

Arthur Jussen speelt Grieg - donderdag 28 augustus 2014 - Het Concertgebouw Amsterdam (Grote Zaal)

Als een van de laatste Robeco Summernightconcerten van deze zomer, presenteert het Concertgebouw Amsterdam een mooi programma waarin Arthur Jussen zorgt voor spektakel. Hij werd gevraagd om het pianoconcerto van Grieg te spelen, samen met de Düsseldorfer Symphoniker en dit alles onder leiding van Constantin Trinks, een ondertussen veelgevraagd en bekend operadirigent.

(c) Constantin Trinks en Arthur Jussen

 
De ouverture van het concert is van de hand van Beethoven. Beethoven schreef maar liefst vier ouvertures voor zijn enige opera Fidelio. De eerste drie kregen als titel Léonore I, II en III. De vierde heette kortweg de Fidelio-ouverture, daar is de opera dan ook naar genoemd. De Düsseldorfer Symphoniker brengt de Léonore ouverture nummer III (in c), en doet dat met bravoure! Constantin Trinks, operaspecialist bij uitstek dirigeert zonder partituur en overtuigt onmiddellijk het enthousiaste publiek.
 
Na deze mooie ouverture wordt de piano klaargezet en maakt Arthur Jussen zijn entrée, uiteraard via de meest legendarische podiumtrap ter wereld. Vanaf de eerste maten van het pianoconcerto van Grieg, is het duidelijk dat Arthur dit concerto goed in zijn vingers heeft. Zijn pianospel is zelfzeker, en vooral heel subtiel. Doorheen de drie delen van het concerto merken we een grote maturiteit. Arthur Jussen is een groot pianist en hij blijft me telkens weer verbazen! Deze Grieg zal nog lang in mijn geheugen gegrift staan.
 
Na de pauze brengt het orkest nog een mooie derde symfonie van Schumann, ook wel de "Rheinische" genoemd. Trinks is niet aan zijn proefstuk toe, dat is duidelijk!
 
Dit concert, het voorlaatste van de zomervakantie voor mij, was van wereldniveau, dankzij een geweldige dirigent met een prachtig orkest, maar nog het meest door de prachtprestatie van Arthur Jussen, een pianist om te koesteren!
 
 
 
 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...