Doorgaan naar hoofdcontent

Arthur Jussen speelt Grieg - donderdag 28 augustus 2014 - Het Concertgebouw Amsterdam (Grote Zaal)

Als een van de laatste Robeco Summernightconcerten van deze zomer, presenteert het Concertgebouw Amsterdam een mooi programma waarin Arthur Jussen zorgt voor spektakel. Hij werd gevraagd om het pianoconcerto van Grieg te spelen, samen met de Düsseldorfer Symphoniker en dit alles onder leiding van Constantin Trinks, een ondertussen veelgevraagd en bekend operadirigent.

(c) Constantin Trinks en Arthur Jussen

 
De ouverture van het concert is van de hand van Beethoven. Beethoven schreef maar liefst vier ouvertures voor zijn enige opera Fidelio. De eerste drie kregen als titel Léonore I, II en III. De vierde heette kortweg de Fidelio-ouverture, daar is de opera dan ook naar genoemd. De Düsseldorfer Symphoniker brengt de Léonore ouverture nummer III (in c), en doet dat met bravoure! Constantin Trinks, operaspecialist bij uitstek dirigeert zonder partituur en overtuigt onmiddellijk het enthousiaste publiek.
 
Na deze mooie ouverture wordt de piano klaargezet en maakt Arthur Jussen zijn entrée, uiteraard via de meest legendarische podiumtrap ter wereld. Vanaf de eerste maten van het pianoconcerto van Grieg, is het duidelijk dat Arthur dit concerto goed in zijn vingers heeft. Zijn pianospel is zelfzeker, en vooral heel subtiel. Doorheen de drie delen van het concerto merken we een grote maturiteit. Arthur Jussen is een groot pianist en hij blijft me telkens weer verbazen! Deze Grieg zal nog lang in mijn geheugen gegrift staan.
 
Na de pauze brengt het orkest nog een mooie derde symfonie van Schumann, ook wel de "Rheinische" genoemd. Trinks is niet aan zijn proefstuk toe, dat is duidelijk!
 
Dit concert, het voorlaatste van de zomervakantie voor mij, was van wereldniveau, dankzij een geweldige dirigent met een prachtig orkest, maar nog het meest door de prachtprestatie van Arthur Jussen, een pianist om te koesteren!
 
 
 
 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...