Geruime tijd geleden maakte deFilharmonie een DVD-opname van een project genaamd Irrsal. Het project, dat als filmconcert wordt opgevat, werd herhaald in De Roma. Zij die er niet bijwaren hadden ongelijk, want het was een bijzonder esthetische voorstelling. Bariton Dietrich Henschel speelt de hoofdrol in het hele verhaal.
Vooraleer deFilharmonie, onder leiding van Philippe Herreweghe met Irrsal start, is er nog de tweede symfonie van Beethoven. Herreweghe, die samen met deFilharmonie heel wat ervaring heeft met de symfonieën van voornoemd componist, presenteert ons samen met het orkest een uitvoering om van te snoepen. We weten al langer dat Herreweghe een bijzondere band heeft met deFilharmonie, en het is dan ook bijzonder leuk ze samen aan het werk te zien.
Na de pauze is het dan aan de beurt aan Dietrich Henschel met een selectie liederen van Hugo Wolf, die raar of zelden worden opgevoerd. Tijdens het zingen van de liederen krijgen we beelden te zien, een film, waarin Henschel de hoofdrol speelt. Hij is een priester, die vecht tegen het celibaat, en een geheimzinnige vrouw tegenkomt. We zien hier eigenlijk een soort moderne versie van het passieverhaal. En vandaar ook de titel die gekozen is voor dit project: Irrsal is een moeilijk te vertalen woord. Het is Duits voor "dwaling", maar in deze context kiest Carla Pons, de regisseur en scenarist, voor een meer doorgedreven betekenis van het woord: desoriëntering. Het is een heel intense ervaring om de beelden te zien in combinatie met de liederen van Wolf.
Bariton Dietrich Henschel, een man met een gigantische carrière, is de geknipte zanger voor dit werk. Zijn kleur en inlevingsvermogen zijn van zulk een grote kwaliteit, dat het moeilijk is om niet ontroerd te raken. Wereldkwaliteit die nog lang zal nazinderen!
![]() |
(c) Dietrich Henschel |
Na de pauze is het dan aan de beurt aan Dietrich Henschel met een selectie liederen van Hugo Wolf, die raar of zelden worden opgevoerd. Tijdens het zingen van de liederen krijgen we beelden te zien, een film, waarin Henschel de hoofdrol speelt. Hij is een priester, die vecht tegen het celibaat, en een geheimzinnige vrouw tegenkomt. We zien hier eigenlijk een soort moderne versie van het passieverhaal. En vandaar ook de titel die gekozen is voor dit project: Irrsal is een moeilijk te vertalen woord. Het is Duits voor "dwaling", maar in deze context kiest Carla Pons, de regisseur en scenarist, voor een meer doorgedreven betekenis van het woord: desoriëntering. Het is een heel intense ervaring om de beelden te zien in combinatie met de liederen van Wolf.
Bariton Dietrich Henschel, een man met een gigantische carrière, is de geknipte zanger voor dit werk. Zijn kleur en inlevingsvermogen zijn van zulk een grote kwaliteit, dat het moeilijk is om niet ontroerd te raken. Wereldkwaliteit die nog lang zal nazinderen!
Reacties
Een reactie posten