Lucas Jussen speelt Ravel met deFilharmonie - zaterdag 15 oktober 2016 - De Doelen Rotterdam (Nederland)
deFilharmonie, onze Antwerpse trots en rots in de branding, kijkt reikhalzend uit naar de opening van de nieuwe Koningin Elisabethzaal eind november. Zoals het er naar uitziet zal de zaal op tijd klaarzijn, en zitten we binnen minder dan twee maanden dus in nieuwe zetels in een uiteraard adembenemende zaal. Maar het is niet omdat deFilharmonie "zonder zaal" zit, dat ze niet meer optreedt, uiteraard! Ze trok dit weekend naar De Doelen in Rotterdam, voor een concert van wereldformaat, samen met pianist Lucas Jussen, voor de lezers van mijn blog ondertussen geen onbekende meer.
deFilharmonie staat onder leiding van Jaime Martín, een voor mij onbekend dirigent, maar wat een ontdekking! Deze dirigent haalt letterlijk alles uit het orkest wat er inzit, en er kan maar één ding gezegd worden: er wordt wereldniveau gehaald. Ik kan ondertussen wel stellen dat ik al veel zaken gehoord heb, en ik stel bij deze vast dat deFilharmonie alleen maar groeit en gerust wat meer internationale allure mag krijgen. De Doelen is alvast een goed begin.
Het concert begint met de Dansen uit Galánta van Zoltán Kodaly, de Hongaarse componist naar wie de muziekacademie vernoemd werd, waar ik zelf ooit leerling was. Dit werk is voor mij totaal onbekend, en dat is jammer, want ik had het al dertig jaar eerder moeten kennen! Een suite van opzwepende dansmuziek, met stillere passages die het orkest zo mooi ten gehore brengt. Het stuk is een ideale concertopener, die het orkest de kans geeft zich direct te manifesteren als orkest van hoge kwaliteit.
Dan komt Lucas Jussen aan de piano zitten voor het pianoconcerto in G van Ravel. Dit zeer moeilijke werk, voor zowel solist als orkest, wordt prachtig uitgevoerd. Lucas Jussen weet de juiste sfeer te creëren die nodig is voor dit werk. In zowel de snelle delen als het trage deel -dat nog lang in mijn geheugen gegrift zal staan- toont Lucas Jussen zich meester van de piano. De dirigent loodst alles in goede banen en Lucas Jussen gooit er nog een toegift tegenaan: een van de Lieder ohne Worte (eerste boek) van Mendelssohn: wat een ontroering...
Na de pauze speelt deFilharmonie de tweede symfonie van Rachmaninov. Het niveau blijft gehandhaafd: pure klasse dient zich aan! Bravi!
![]() |
(c) Lucas Jussen |
Het concert begint met de Dansen uit Galánta van Zoltán Kodaly, de Hongaarse componist naar wie de muziekacademie vernoemd werd, waar ik zelf ooit leerling was. Dit werk is voor mij totaal onbekend, en dat is jammer, want ik had het al dertig jaar eerder moeten kennen! Een suite van opzwepende dansmuziek, met stillere passages die het orkest zo mooi ten gehore brengt. Het stuk is een ideale concertopener, die het orkest de kans geeft zich direct te manifesteren als orkest van hoge kwaliteit.
Dan komt Lucas Jussen aan de piano zitten voor het pianoconcerto in G van Ravel. Dit zeer moeilijke werk, voor zowel solist als orkest, wordt prachtig uitgevoerd. Lucas Jussen weet de juiste sfeer te creëren die nodig is voor dit werk. In zowel de snelle delen als het trage deel -dat nog lang in mijn geheugen gegrift zal staan- toont Lucas Jussen zich meester van de piano. De dirigent loodst alles in goede banen en Lucas Jussen gooit er nog een toegift tegenaan: een van de Lieder ohne Worte (eerste boek) van Mendelssohn: wat een ontroering...
Na de pauze speelt deFilharmonie de tweede symfonie van Rachmaninov. Het niveau blijft gehandhaafd: pure klasse dient zich aan! Bravi!
Reacties
Een reactie posten