Doorgaan naar hoofdcontent

Lucas Jussen speelt Ravel met deFilharmonie - zaterdag 15 oktober 2016 - De Doelen Rotterdam (Nederland)

deFilharmonie, onze Antwerpse trots en rots in de branding, kijkt reikhalzend uit naar de opening van de nieuwe Koningin Elisabethzaal eind november. Zoals het er naar uitziet zal de zaal op tijd klaarzijn, en zitten we binnen minder dan twee maanden dus in nieuwe zetels in een uiteraard adembenemende zaal. Maar het is niet omdat deFilharmonie "zonder zaal" zit, dat ze niet meer optreedt, uiteraard! Ze trok dit weekend naar De Doelen in Rotterdam, voor een concert van wereldformaat, samen met pianist Lucas Jussen, voor de lezers van mijn blog ondertussen geen onbekende meer.


(c) Lucas Jussen
deFilharmonie staat onder leiding van Jaime Martín, een voor mij onbekend dirigent, maar wat een ontdekking! Deze dirigent haalt letterlijk alles uit het orkest wat er inzit, en er kan maar één ding gezegd worden: er wordt wereldniveau gehaald. Ik kan ondertussen wel stellen dat ik al veel zaken gehoord heb, en ik stel bij deze vast dat deFilharmonie alleen maar groeit en gerust wat meer internationale allure mag krijgen. De Doelen is alvast een goed begin.

Het concert begint met de Dansen uit Galánta van Zoltán Kodaly, de Hongaarse componist naar wie de muziekacademie vernoemd werd, waar ik zelf ooit leerling was. Dit werk is voor mij totaal onbekend, en dat is jammer, want ik had het al dertig jaar eerder moeten kennen! Een suite van opzwepende dansmuziek, met stillere passages die het orkest zo mooi ten gehore brengt. Het stuk is een ideale concertopener, die het orkest de kans geeft zich direct te manifesteren als orkest van hoge kwaliteit.

Dan komt Lucas Jussen aan de piano zitten voor het pianoconcerto in G van Ravel. Dit zeer moeilijke werk, voor zowel solist als orkest, wordt prachtig uitgevoerd. Lucas Jussen weet de juiste sfeer te creëren die nodig is voor dit werk. In zowel de snelle delen als het trage deel -dat nog lang in mijn geheugen gegrift zal staan- toont Lucas Jussen zich meester van de piano. De dirigent loodst alles in goede banen en Lucas Jussen gooit er nog een toegift tegenaan: een van de Lieder ohne Worte (eerste boek) van Mendelssohn: wat een ontroering...

Na de pauze speelt deFilharmonie de tweede symfonie van Rachmaninov. Het niveau blijft gehandhaafd: pure klasse dient zich aan! Bravi!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...