Doorgaan naar hoofdcontent

Het Orchestre Philharmonique du Luxembourg brengt "Die Auferstehung" - maandag 4 december 2017 - Koningin Elisabethzaal Antwerpen

Gustavo Gimeno was te gast in Antwerpen met zijn orkest, het Orchestre Philharmonique du Luxembourg voor een fenomenale voorstelling van de Auferstehung van Mahler. Voor deze tweede symfonie, haalde de de componist alles uit de kast: een groot koor, twee solisten en een voltallig, groot orkest.


(c) Marco Borggreve
Het moet gezegd, de organisatoren van Cofena slagen er telkens in om heel interessante namen, stukken en componisten op de Bühne te brengen. Dit keer was het de beurt aan Mahler met de Auferstehung, zo wordt zijn tweede symfonie genoemd. Het werk is er een van vertwijfeling, van angst, vreugde, ingetogenheid, en vooral hoop. Mahler neemt ons mee in zijn zoektocht naar de vraag die centraal stond in zijn leven: wat gebeurt er na onze dood?

Gustavo Gimeno heeft het geheel goed onder controle. Het Groot Nederlands Omroepkoor presteert enorm mooi, zeker bij hét hoogtepunt van de avond, de inzet van het koor, die eerste maten waar je gewoon kippenvel van moét krijgen. Solisten Miah Persson en Anna Larsson brengen ons in vervoering.

Het was voor mij de allereerste keer om dit werk integraal live te horen, en dat vond ik een belevenis. Men vraagt zich af hoe Mahler het ooit heeft klaargespeeld om zulke een klankenpalet te orchestreren. De diepgang in deze symfonie is zo groot dat je de vertwijfeling voelt tot in het diepste van je ziel. Eigenlijk is dit muziek die verplicht zou moeten beluisterd worden in elke klas, van elke school. Het is wat anders dan de vluchtige prietpraat die we soms opgedrongen krijgen op de sociale media van vandaag. Dit is muziek voor de eeuwigheid. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...