Doorgaan naar hoofdcontent

Het Orchestre Philharmonique du Luxembourg brengt "Die Auferstehung" - maandag 4 december 2017 - Koningin Elisabethzaal Antwerpen

Gustavo Gimeno was te gast in Antwerpen met zijn orkest, het Orchestre Philharmonique du Luxembourg voor een fenomenale voorstelling van de Auferstehung van Mahler. Voor deze tweede symfonie, haalde de de componist alles uit de kast: een groot koor, twee solisten en een voltallig, groot orkest.


(c) Marco Borggreve
Het moet gezegd, de organisatoren van Cofena slagen er telkens in om heel interessante namen, stukken en componisten op de Bühne te brengen. Dit keer was het de beurt aan Mahler met de Auferstehung, zo wordt zijn tweede symfonie genoemd. Het werk is er een van vertwijfeling, van angst, vreugde, ingetogenheid, en vooral hoop. Mahler neemt ons mee in zijn zoektocht naar de vraag die centraal stond in zijn leven: wat gebeurt er na onze dood?

Gustavo Gimeno heeft het geheel goed onder controle. Het Groot Nederlands Omroepkoor presteert enorm mooi, zeker bij hét hoogtepunt van de avond, de inzet van het koor, die eerste maten waar je gewoon kippenvel van moét krijgen. Solisten Miah Persson en Anna Larsson brengen ons in vervoering.

Het was voor mij de allereerste keer om dit werk integraal live te horen, en dat vond ik een belevenis. Men vraagt zich af hoe Mahler het ooit heeft klaargespeeld om zulke een klankenpalet te orchestreren. De diepgang in deze symfonie is zo groot dat je de vertwijfeling voelt tot in het diepste van je ziel. Eigenlijk is dit muziek die verplicht zou moeten beluisterd worden in elke klas, van elke school. Het is wat anders dan de vluchtige prietpraat die we soms opgedrongen krijgen op de sociale media van vandaag. Dit is muziek voor de eeuwigheid. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...