Doorgaan naar hoofdcontent

Muzikaal Ensemble Alegría zingt de Hohe Messe van Bach - zaterdag 16 december 2017 - Sint-Pauluskerk Antwerpen

Bach schreef graag, en veel. En als hij tevreden was van wat hij schreef ging hij aan het recycleren. Dat is wat hij deed bij het componeren van de Hohe Messe. Hij nam enkele succesnummers uit vorige composities, en verwerkte ze in een nieuw meesterwerk, dat gerust kan gerekend worden tot een van de hoekstenen van de barokliteratuur. De Hohe Messe is een staaltje vakmanschap, waarin Bach het evenwicht tussen katholicisme en protestantisme aan het wankelen breng. Het is een van de weinige werken van Bach die zo uitgesproken katholiek zijn, maar het protestantisme blijft op de loer liggen. Zo zijn er in de Latijnse canonieke teksten enkele details veranderd, die bijvoorbeeld verwijzen naar Luther....


(c) www.alegria-online.be

Zoals we het gewend zijn, kiest Mannu Wuyts, bezieler en dirigent van Alegría, niet voor de gemakkelijkste weg. De Hohe Messe vraagt veel van zangers en muzikanten, en is vooral ook een lang werk. Het is duidelijk dat het koor enorm hard gewerkt heeft aan dit project, en het resultaat mag er dan ook echt wel zijn. Het is adembenemend om te zien hoe een koor van liefhebbers (geen professionelen!) zo een hoog niveau behaalt. Het orkest bestaat uit professionele muzikanten, de uitvoering gebeurt op barokinstrumenten, en het orgel dat gebruikt wordt is door dirigent Wuyts zélf vervaardigd. Ongelooflijk allemaal, waar wel realiteit!

Muzikaliteit alom in deze productie. Mannu Wuyts kent zijn koor erg goed, en heeft de touwtjes dan ook stevig in handen. Alle nuances die in de Hohe Messe aanwezig moeten zijn, zitten erin, zowel bij het orkest als bij het koor. De solisten vullen het geheel aan op hoog niveau. Sarah Peire is een zeer degelijke sopraan, met een fantastische articulatie. Ze bezorgt me kippenvel in haar duetten met Bart Uvyn, contratenor. Deze zanger is van een zeldzame soort: grote stem, prachtige articulatie en een timbre om bij weg te dromen. Het is een enorm plezier om hem vaker aan het werk te zien bij Alegría. Tenor Steven Marien blinkt uit in expressie, en Conor Biggs is een bas om u tegen te zeggen. Bij hem merk je het scala aan concertervaringen, dat doordringt in zijn expressieve zang.

Dit is een van die concerten om te koesteren omdat het een feest is. Niet alleen omdat Alegría 20 jaar bestaat dit jaar, maar ook omdat het een enorm mooie prestatie is van mensen die houden van muziek, en niet tevreden zijn met middelmaat. 

Volgende keer zijn we er weer bij, dat spreekt voor zich.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...