Doorgaan naar hoofdcontent

RASA - 25 januari 2020 - Stadsschouwburg Antwerpen (Ballet Vlaanderen)

In het programmaboek van Ballet Vlaanderen lezen we dat we voor het RASA- programma niet de nadruk mogen leggen het feit dat deze voorstelling inspiratie zou gezocht hebben bij La Bayadère, maar dat we wél de nadruk moeten leggen op het feit dat het over RASA gaat, als nieuwe voorstelling. Dat is jammer, gezien men al maanden reclame was aan het maken met het feit dat RASA een herwerking van La Bayadère zou zijn. Dat deze bewerking wel heel vrijpostig is ingevuld, is duidelijk niet alleen een probleem voor het publiek, waarvan een heel deel beslist om huiswaarts te keren tijdens één van de twee pauzes, maar ook voor de dansers, die op bepaalde momenten meer moeten stilstaan en zingen dan dat ze moeten dansen.

(c) Filip Van Roe


Rasa is een productie die in wil gaan tegen gevestigde (politieke) waarden, tegen uitsluiting, tegen geweld. Altijd een goed idee zou ik zo denken. Jammer is wel dat deze productie verkocht wordt als een dansproductie. Laat die dans nu juist zijn wat ontbreekt gedurende de hele avond. De muziek van Mikael Karlsson, gespeeld door een met micro’s versterkt Casco Phil, valt op zich nog wel mee, maar er wordt weinig mee gedaan. Verder zitten er eigenlijk echt wel heel mooie beelden in de voorstelling, maar ze zijn wel heel erg statisch. Op foto zijn ze prachtig, in realiteit verwacht men als dansliefhebber toch wel meer beweging.

De voorstelling van RASA is dus een mooi voorbeeld van hoe het niet moet. Als een balletcompagnie uitpakt met een “bewerking” van la Bayadère, dan zou je op zijn minst verwachten dat er nog een aantal herkenbare dingen inzitten. Dit was deze keer niet het geval. Daniel Proietto wil het politiek incorrecte karakter van La Bayadère oppoetsen door een hedendaags concept uit te werken, maar jammer genoeg is dat concept er één van chaos en wanorde. Het eerste deel van de voorstelling is ronduit saai. Het verhaal volgen is voor mij een onbegonnen zaak. Als Guido Belcanto opduikt in een Tuk Tuk, haak ik af. 

Over de dans valt weinig of niets te zeggen, want die is zo goed als afwezig. Van de dansers wordt véél gevraagd, behalve dansen. Een groot, héél groot applaus voor alle dansers die de hele voorstelling door moet zingen, acteren, en op topniveau presteren. En daarbij komen we bij mijn grootste opmerking over deze voorstelling: ik heb een énorm respect voor alle dansers op het podium, die hun uiterste best doen om van deze voorstelling iets moois te maken, maar wat de choreografie betreft, is het weinig soeps. Waar heeft Daniel Proietto zich in de voorbereiding dan mee bezig gehouden? Dat is de hamvraag bij deze voorstelling. Het merendeel van de dansers moet gewoon voor het grootste deel van de tijd “aanwezig zijn”. Van bewegen komt niet veel in huis. En dat is wel erg jammer, als je verwacht naar een dansvoorstelling te komen. Met Guido Belcanto die te pas en te onpas verschijnt, waan ik me eerder in een soort cabaret of slechte musical. Daar heb ik echt niet voor betaald en daar zijn andere podia voor.

Deze voorstelling is een gemiste kans, maar hopelijk een eenmalige misser voor Ballet Vlaanderen. Het is erg jammer dat de compagnie op de proppen komt met een voorstelling die nog weinig met dans te maken heeft. Op enkele uitschieters en mooie duetten na (soms wordt er toch nog gedanst, ja), is RASA een vervelende voorstelling die het publiek op zijn honger laat zitten. Ik kan me zelfs voorstellen dat deze voorstelling niet alleen vervelend is voor het publiek, maar evenzeer voor de dansers. Laat ons hopen dat ze in de toekomst weer kansen krijgen om te laten zien wat ze in hun mars hebben. Met heimwee denk ik terug aan de Giselle van vorig jaar...


Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...