Doorgaan naar hoofdcontent

Giselle - verschillende voorstellingen - Ballet Vlaanderen (Antwerpen)

In 2018 bracht Ballet Vlaanderen de veelgeprezen productie van Akram Khan, gebaseerd op het ballet Giselle van Adolphe Adam, naar Antwerpen en Gent. Dat was een absolute voltreffer. De volle zalen van toen waren overtuigend genoeg om de productie nogmaals naar Vlaanderen te halen, en met veel succes. Opnieuw uitverkochte zalen en een dolenthousiast publiek. Dat is niet onverwacht, want Giselle is een kanjer van een balletproductie. Het is niet alleen een visueel spektakel maar ook de muziek van Vincenzo Lamagna zorgt voor een opzwepende avond. Voor deze productie werden verschillende casts voorzien, gezien de intensiteit van de rollen en de vele optredens (20!).

(c) Matt Foley



Wat deze productie van Giselle zo speciaal maakt is dat Akram Khan de context van het 19de-eeuwse ballet heeft getransponeerd naar de 21ste-eeuw en zo een beklijvende rol bedeelt aan de "Outcasts", bij uitbreiding, de uitgebuite arbeiders in de vele textielfabrieken in bijvoorbeeld Bangladesh. Deze voorstelling is een aanklacht tegen uitbuiting en slavernij, en de woede en onmacht die deze praktijken met zich meebrengen. Ongelooflijke groepsscènes met prachtige beelden, van een kudde dieren die voorbijraast tot een haast onmogelijke taak voor de ballerina's van dienst, om zowat 17 minuten op hun pointes door te brengen, worden afgewisseld met intieme duetten.

De verschillende casts hebben allemaal hun eigen energie en dat maakte het interessant om ze allemaal te gaan bekijken. Het is opvallend hoe de verschillende hoofdroldansers hun eigen interpretatie kunnen geven van toch één en dezelfde choreografie. Voor mij was het leerrijk om de verschillende groepen aan het werk te zien. Dat heel wat van mijn favoriete dansers van Ballet Vlaanderen een hoofdrol vertolkten, vond ik natuurlijk een absoluut feest. Zo zijn er Philipe Lens en Mikio Kato die beiden een onwaarschijnlijke Hilarion vertolkten (wat jammer dat ik Brent Daneels deze rol niet heb kunnen zien dansen!), Nicola Wills als een heerlijke Myrtha en uiteraard werd dé Giselle gedanst door Nicha Rodboon, die een absolute topprestatie leverde. Wat een verfijning, wat een klasse! Ruka Nakagawa en Juliet Burnett leverden trouwens allebei ook ongelooflijk ontroerend werk af als Giselle. Een pluim ook voor Aaron Shaw die in perfecte symbiose met Nicha Rodboon zorgde voor absoluut vuurwerk op het podium. Lara Fransen blijft trouwens voor mij een van de meest opvallende danseressen in het gezelschap, haar rol als Wili gaat niet ongemerkt voorbij.

Dat het kan werken, een oude ballet herwerken naar een totaal hedendaagse context, wordt bewezen door Akram Khan, maar het is niet eenvoudig. Het is moeilijk om niet te vervallen in clichés. Khan bewijst dat ballet een levende en actuele kunstvorm is. Wat mij betreft mag Giselle binnen een jaar of drie nog eens in Antwerpen passeren!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...