Doorgaan naar hoofdcontent

Giselle - verschillende voorstellingen - Ballet Vlaanderen (Antwerpen)

In 2018 bracht Ballet Vlaanderen de veelgeprezen productie van Akram Khan, gebaseerd op het ballet Giselle van Adolphe Adam, naar Antwerpen en Gent. Dat was een absolute voltreffer. De volle zalen van toen waren overtuigend genoeg om de productie nogmaals naar Vlaanderen te halen, en met veel succes. Opnieuw uitverkochte zalen en een dolenthousiast publiek. Dat is niet onverwacht, want Giselle is een kanjer van een balletproductie. Het is niet alleen een visueel spektakel maar ook de muziek van Vincenzo Lamagna zorgt voor een opzwepende avond. Voor deze productie werden verschillende casts voorzien, gezien de intensiteit van de rollen en de vele optredens (20!).

(c) Matt Foley



Wat deze productie van Giselle zo speciaal maakt is dat Akram Khan de context van het 19de-eeuwse ballet heeft getransponeerd naar de 21ste-eeuw en zo een beklijvende rol bedeelt aan de "Outcasts", bij uitbreiding, de uitgebuite arbeiders in de vele textielfabrieken in bijvoorbeeld Bangladesh. Deze voorstelling is een aanklacht tegen uitbuiting en slavernij, en de woede en onmacht die deze praktijken met zich meebrengen. Ongelooflijke groepsscènes met prachtige beelden, van een kudde dieren die voorbijraast tot een haast onmogelijke taak voor de ballerina's van dienst, om zowat 17 minuten op hun pointes door te brengen, worden afgewisseld met intieme duetten.

De verschillende casts hebben allemaal hun eigen energie en dat maakte het interessant om ze allemaal te gaan bekijken. Het is opvallend hoe de verschillende hoofdroldansers hun eigen interpretatie kunnen geven van toch één en dezelfde choreografie. Voor mij was het leerrijk om de verschillende groepen aan het werk te zien. Dat heel wat van mijn favoriete dansers van Ballet Vlaanderen een hoofdrol vertolkten, vond ik natuurlijk een absoluut feest. Zo zijn er Philipe Lens en Mikio Kato die beiden een onwaarschijnlijke Hilarion vertolkten (wat jammer dat ik Brent Daneels deze rol niet heb kunnen zien dansen!), Nicola Wills als een heerlijke Myrtha en uiteraard werd dé Giselle gedanst door Nicha Rodboon, die een absolute topprestatie leverde. Wat een verfijning, wat een klasse! Ruka Nakagawa en Juliet Burnett leverden trouwens allebei ook ongelooflijk ontroerend werk af als Giselle. Een pluim ook voor Aaron Shaw die in perfecte symbiose met Nicha Rodboon zorgde voor absoluut vuurwerk op het podium. Lara Fransen blijft trouwens voor mij een van de meest opvallende danseressen in het gezelschap, haar rol als Wili gaat niet ongemerkt voorbij.

Dat het kan werken, een oude ballet herwerken naar een totaal hedendaagse context, wordt bewezen door Akram Khan, maar het is niet eenvoudig. Het is moeilijk om niet te vervallen in clichés. Khan bewijst dat ballet een levende en actuele kunstvorm is. Wat mij betreft mag Giselle binnen een jaar of drie nog eens in Antwerpen passeren!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...