Doorgaan naar hoofdcontent

Jan Lisiecki Chopin-recital - vrijdag 5 november 2021 - Wiener Konzerthaus (Oostenrijk)

Jan Lisiecki in recital horen, en dan nog in het Konzerthaus in Wenen. Dat moet je mij geen twee keer zeggen, natuurlijk. Na bijna twee jaar niet de kans te hebben gehad om een van mijn absolute lievelingsartiesten live aan het werk te horen, was ik dan ook dolenthousiast om naar de Oostenrijkse hoofdstad te vertrekken om Lisiecki nog eens te horen. En dat het een voltreffer was, is een understatement. Een ongelooflijk mooi uitgebalanceerd programma, met alleen maar nocturnes en études van Chopin, met dé klassepianist van het moment. Een feest. Een héél groot feest!

(c) Jan Lisiecki

Jan Lisiecki staat al langer bekend om zijn Chopin-interpretaties. Tijdens de lockdown kwam zijn nieuwste cd uit met de integrale nocturnes van Chopin. Dat het nu al een legendarische opname is, staat vast. De verfijning van de interpretatie van Lisiecki is gewoonweg groots. Het was dan ook evident dat dit recital zou draaien rond Chopin. Lisiecki kiest ervoor om de nocturnes die hij speelt af te wisselen met études. Ik vind dat persoonlijk een heel mooie keuze, en zelfs een beetje gewaagd.

Maar liefst een uur en drie kwartier lang wordt Chopin op het publiek afgevuurd. Lisiecki dwingt het publiek tot luisteren. Geen enkel saai moment, geen enkele verslapping in de aandacht van het publiek of de concentratie van de pianist. Integendeel, Jan Lisiecki speelt piano met heel zijn lichaam en geest, één brok energie en kracht. Wat een plezier om hem live aan het werk te zien!

Het is dan ook onmogelijk om de hoogtepunten uit het recital op te sommen, want Jan Lisiecki brengt elk werk met evenveel overtuiging en kracht. Wanneer je uit het legendarische Konzerthaus komt na zo een concert, heb je echt het gevoel "iets te hebben meegemaakt". Zo iets dat nog heel lang zorgt voor een glimlach op je gezicht. En dat is uniek, en om te koesteren.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...