Doorgaan naar hoofdcontent

Andreas Brantelid en het Württembergisches Kammerorchester - woensdag 1 december - Koningin Elisabethzaal Antwerpen

Nadat COFENA noodgedwongen haar eerste concert van het seizoen heeft moeten annuleren wegens een coviduitbraak bij de orkestleden, is toch gelukt om het tweede concert te laten doorgaan, en wat was dat een succes! Het Württembergisches Kammerorchester onder leiding van de Amerikaanse dirigent Case Scaglione is in bloedvorm en samen met het wereldtalent, de Zweeds-Deense cellist Andreas Brantelid brengen ze een concert van topniveau. Wat doet het deugd om die coronaperikelen even opzij te kunnen zetten voor de schoonheid van de muziek.


(c) Ida Wang

Het concert wordt geopend met de suite nummer 3 uit Antiche arie e danze van Ottorino Respighi. Case Scaglione heeft een bescheiden dirigeertechniek, maar kent zijn orkest duidelijk door en door. De derde suite danst voorbij, en in het orkest vallen vooral de celli op. Scaglione slaagt erin om de gelaagdheid in de muziek en zijn orkest goed naar voren te laten komen. Hij is heer en meester in het zoeken naar balans, en dat zal verder op de avond nog meermaals blijken.

Na deze prachtige inleiding is het tijd voor het Celloconcerto n° 1 van Camille Saint-Saëns. Het is het meest gespeelde celloconcerto, maar het is niet voor iedereen weggelegd. Technisch vernuft en een grote dosis muzikaliteit zijn nodig om dit concerto voor mekaar te krijgen. Uiteraard is Andreas Brantelid daarvoor een van de meest geschikte cellisten van het moment. Brantelid, die al jaren meedraait op het hoogste niveau in klassieke muziekland, brengt ons een uitvoering van dit concerto om bij weg te dromen. Wat een adembenemend inlevingsvermogen heeft deze muzikant. Wat een feilloze precisie en techniek! Het is een voorrecht voor het publiek om hem van zo dichtbij te mogen "meemaken".

Na deze prachtige Saint-Saëns volgt Kol Nidrei op. 47 van Max Bruch. Dit werk voor solo cello en orkest is een heerlijk dromerig stuk muziek gebaseerd op oude Hebreeuwse melodieën. Andreas Brantelid toont zich ook hier heer en meester van de concertzaal. Zijn samenwerking met dirigent Scaglione is zonder meer vlekkeloos. Eens te meer een uitvoering die aanzet tot het krijgen van kippenvel!

Na de pauze volgt de tweede, destijds verguisde, symfonie van Beethoven. Prachtige muziek, feilloos uitgevoerd door Case Scaglione en zijn orkest. Ook hier is de gelaagdheid van het orkest zo mooi hoorbaar, je kan bijna elke instrumentengroep apart volgen, als je goed luistert. Dat is alleen mogelijk bij dirigenten die weten hoe ze het geheel in balans krijgen, en bij topmusici die vooral ook naar mekaar luisteren tijdens hun uitvoering.

Een zéér geslaagd concert op topniveau, zoals we gewend zijn bij COFENA. Binnenkort verschijnt op mijn blog ook het interview dat ik deed met Andreas Brantelid voor het concert. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...