Doorgaan naar hoofdcontent

Nationaal Symfonisch Orkest van Oekraïne - maandag 24 oktober 2022 - Koningin Elisabethzaal Antwerpen

Het kan bijna niet symbolischer. Op het moment dat de vreselijke oorlog in Oekraïne uitgevochten wordt, toert het Nationaal Symfonisch Orkest van Oekraïne door Europa om een stukje Oekraïense cultuur uit te dragen naar de rest van de wereld. Het Nationaal Symfonisch Orkest van Oekraïne wordt beschouwd als een van de beste orkesten in Oost-Europa en COFENA is er in geslaagd om dit orkest in deze woelige tijden naar Antwerpen te halen. Het orkest staat onder leiding van Volodymyr Sirenko en werkt samen met twee topsolisten: Liza Ferschtman en Ivan Karizna, die we kennen van de Koningin Elisabethwedstrijd in 2017. 


(c) Liza Ferschtman


Dat het publiek niet onberoerd blijft bij het opkomen van het Nationaal Orkest van Oekraïne, is een understatement. Het idee alleen al dat de mensen op het podium uit oorlogsgebied komen, misschien al iemand verloren hebben in de oorlog, hun huis hebben moeten achterlaten... het zijn gedachten die door ieders hoofd spoken. Gelukkig is de boodschap die het orkest bijheeft eens zo mooi: muziek verzacht de zeden, en heelt misschien ook wel wat wonden. De positiviteit die het orkest meebrengt, en de trots waarmee ze hun cultuur willen overdragen op ons, hier in Antwerpen, is groot.

Het concert wordt geopend met een voor mij onbekende componist, de Oekraïner Borys Ljatosjynsky. Het is een prima idee van het orkest om ons kennis te laten maken met deze componist, en zo ook met de Oekraïense muzikale cultuur. Het orkest voelt zich duidelijk prima in haar nopjes bij het uitvoeren van "Grazhyna", symfonische ballade op. 58, en we stellen vast dat Volodymyr Sirenko een dirigent is die de teugels stevig in handen houdt.

Daarna is het de beurt aan de solisten van dienst. Violiste Liza Ferschtman en cellist Ivan Karizna treden aan voor het zeer zelden opgevoerde Dubbelconcerto voor viool en cello van Brahms. Het is echt een verdienste van COFENA dat men probeert om niet altijd de "alledaagse" composities op het programma te zetten. Ik ben dan ook blij dat ik voor het eerst dit dubbelconcerto eens live kan horen. Het is een hele belevenis dankzij de twee begenadigde solisten op het podium. Beiden blaken ze van zelfvertrouwen, en de kwaliteit is in verhouding. Een feest voor oog en oor!

Na een daverend applaus volgt een bisnummer: Liza Ferschtman en Ivan Karizna voeren Oekraïense volksmuziek op. De Oekraïense gezinnen die werden uitgenodigd voor dit concert, waren duidelijk ontroerd, alsook de rest van het trouwe COFENA-publiek!

Na de pauze volgt de prachtige tweede symfonie van Sibelius. In deze symfonie hoor je "het Hoge Noorden" doorschemeren en het Oekraïens Nationaal Orkest brengt samen met hun dirigent een heerlijke uitvoering ervan!

Als kers op de taart volgt een bisnummer, prachtig uitgevoerd. Het is de ouverture van "Taras Bulba", gecomponeerd door Mykola Lysenko. Het bombastische slot van deze ouverture breit een prachtig einde aan een mooie, ontroerende avond.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...