Doorgaan naar hoofdcontent

Le consort en Gwendoline Blondeel - zondag 19 november - Amuz Antwerpen

In 2015 werd het ensemble "Le Consort" opgericht in Parijs. Het is een groep van gepassioneerde jonge muzikanten die zich toeleggen op barokmuziek en meerbepaald op de triosonate (die kan vergeleken worden met het strijkkwartet dat ontstond na de barok). De muzikanten van het ensemble spelen niet alleen deze muziek, maar gaan ook op onderzoek uit, en op ontdekkingstocht in de grote verscheidenheid aan barokmuziek die beschikbaar is voor hun ensemble. De kwaliteit van dit ensemble weerspiegelt zich in de talrijke prijzen die ze al gewonnen hebben voor hun werk. Hun originaliteit zorgt ervoor dat ze het publiek laten kennismaken met vaak vergeten componisten en werken. Als dat niet mooi is: elk concert met hen is een absolute ontdekking. Voor de gelegenheid werken ze samen met de Belgische sopraan Gwendoline Blondeel.


(c) Julien Benhamou

Le Consort staat bekend om zijn gedetailleerde uitvoeringspraktijk en spitsvondige ontdekkingen wat betreft het barokrepertoire. Voor het concert in AMUZ kiezen ze voor een programma van cantates en cantatilles (kleine cantaten) uit de Franse barok. We maken kennis met enkele onbekende componisten die Le Consort voor de gelegenheid in de verf zet. Ze vangen aan met Bonheur imprévu van Louis-Antoine Lefebvre om te vervolgen met een instrumentaal werk van Louis-Antoine Dornel. Daarna is het de beurt aan de componist De Mongaultier, die ook voor mij totaal nieuw is. Zowel Gwendoline Blondeel als de leden van Le Consort presteren op topniveau. De juiste fraseringen en accenten zorgen voor verstilling, maar ook explosie, waar het moet. Zowel in de instrumentale stukken als in de gezongen delen beseffen we dat we te maken hebben met een groep rasmuzikanten die zeer goed weten waar ze mee bezig zijn, het contact en de interactie tussen de verschillende muzikanten is niet alleen hoorbaar maar ook zichtbaar en dat is erg fijn.

Het concert eindigt met de langste cantate van de middag, van weer een onbekend componist: Louis Antoine Travenol. Het uitgesponnen liefdesverhaal wordt op sublieme wijze vertolkt door Gwendoline Blondeel en Le Consort. Deze cantate, La fierté vaincue par l'Amour, is een kolfje naar de hand van deze indrukwekkende jonge muzikanten! 

We zijn getuige van een concert op wereldformaat, en als Antwerps publiek mogen we héél blij zijn met een huis als Amuz in onze stad!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...