Doorgaan naar hoofdcontent

Die Fledermaus - zondag 12 november 2023 - Opera Antwerpen

Toen Johann Strauss II Die Fledermaus componeerde en zo de Weense bourgeoisie van de 19de eeuw belachelijk maakte, had hij niet kunnen dromen over de populariteit die zijn werk nog zou hebben in de 21ste eeuw. In samenwerking met Muziektheater Transparant brengt regisseur Tom Goossens een semi-scenische versie van dit werk dat gerust -critici ten spijt- mag gerekend worden tot een van de hoogtepunten uit de muziekgeschiedenis.


(c) Opera Vlaanderen

Tom Goossens kiest voor een ommezwaai binnen het werk van Johann Strauss. De muziek laat hij onberoerd, maar de gesproken dialogen vervangt hij voor een groot stuk door eigen teksten. Tania Van der Sanden en Ewout Lehoucq nemen op sublieme wijze de gesproken rollen voor zich en drukken zich uit in een heerlijke rijmende tekst die voor regelmatige lachsalvo's uit het publiek garant staat. 

Op muzikaal vlak wordt het publiek eveneens verwend. Dirigent Alexander Joel is in topvorm en wordt regelmatig betrokken in de semi-scenische enscenering. Het symfonisch orkest van Opera Vlaanderen, alsook het koor geniet duidelijk van de atmosfeer in de zaal en zorgt voor vuurwerk. 
Bij de solisten is iedereen zo goed gecast dat je gewoon gelooft dat zijn de personages zijn.

Operette leeft, en dat in Antwerpen! Ik hoop dat de beleidsmakers bij Opera Vlaanderen zien welk effect Die Fledermaus op het publiek heeft, en ik hoop echt dat er regelmatiger operettes zullen geprogrammeerd worden. En wat daarenboven fijn zou zijn, is dat men zou vragen aan Tom Goossens om voor de regie te zorgen! Want dat hij ondertussen zijn sporen verdiend heeft, behoeft geen uitleg!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...