Toen Johann Strauss II Die Fledermaus componeerde en zo de Weense bourgeoisie van de 19de eeuw belachelijk maakte, had hij niet kunnen dromen over de populariteit die zijn werk nog zou hebben in de 21ste eeuw. In samenwerking met Muziektheater Transparant brengt regisseur Tom Goossens een semi-scenische versie van dit werk dat gerust -critici ten spijt- mag gerekend worden tot een van de hoogtepunten uit de muziekgeschiedenis.
![]() |
(c) Opera Vlaanderen |
Tom Goossens kiest voor een ommezwaai binnen het werk van Johann Strauss. De muziek laat hij onberoerd, maar de gesproken dialogen vervangt hij voor een groot stuk door eigen teksten. Tania Van der Sanden en Ewout Lehoucq nemen op sublieme wijze de gesproken rollen voor zich en drukken zich uit in een heerlijke rijmende tekst die voor regelmatige lachsalvo's uit het publiek garant staat.
Op muzikaal vlak wordt het publiek eveneens verwend. Dirigent Alexander Joel is in topvorm en wordt regelmatig betrokken in de semi-scenische enscenering. Het symfonisch orkest van Opera Vlaanderen, alsook het koor geniet duidelijk van de atmosfeer in de zaal en zorgt voor vuurwerk.
Bij de solisten is iedereen zo goed gecast dat je gewoon gelooft dat zijn de personages zijn.
Operette leeft, en dat in Antwerpen! Ik hoop dat de beleidsmakers bij Opera Vlaanderen zien welk effect Die Fledermaus op het publiek heeft, en ik hoop echt dat er regelmatiger operettes zullen geprogrammeerd worden. En wat daarenboven fijn zou zijn, is dat men zou vragen aan Tom Goossens om voor de regie te zorgen! Want dat hij ondertussen zijn sporen verdiend heeft, behoeft geen uitleg!
Reacties
Een reactie posten