Doorgaan naar hoofdcontent

Vilde Frang speelt Beethoven - woensdag 26 februari 2025 - Koningin Elisabethzaal Antwerpen

Concertorganisatie Cofena slaagt er telkens in om boeiende orkesten en solisten naar Antwerpen te halen en dat was deze keer niet anders. Voor de gelegenheid werd het Orchestra of the Age of Enlightenment naar Antwerpen gehaald, onder leiding van sterdirigent Maxim Emelyanychev, samen met violiste Vilde Frang. Grote namen dus, op het podium van de Koningin Elisabethzaal!

(Vilde Frang)

Het programma van de avond is goed gevuld. Met één componist: Beethoven. De Noorse Vilde Frang mag starten met het vioolconcerto, het enige vioolconcerto dat Beethoven geschreven heeft. Beethoven heeft dit concerto vrij snel geschreven, op enkele weken tijd, in 1806, een jaar waarin ook in zijn persoonlijk leven veel gebeurd is: Fidelio, zijn enige opera, was kort daarvoor in première gegaan, en was al direct aan revisie toe én hij sloot een geheim huwelijk met Thérèse Brunswick.  Volgens critici weerspiegelt dit huwelijk zich in het concerto: "het ademt de geest van een liefdesgedicht", werd er wel eens gezegd. Het vioolconcerto van Beethoven was niet ogenblikkelijk een succes, het werd lang als "onspeelbaar beschouwd" omwille van de lengte en de vele herhalingen, en het is pas later dat violisten het werk meer en meer zijn beginnen appreciëren, al wordt het nog lang niet zoveel geprogrammeerd als bijvoorbeeld het vioolconcerto van Mendelssohn.

Nochtans is het vioolconcerto van Beethoven, naar mijn bescheiden mening, een prachtig werk. Het is een virtuoos werk, waarin orkest en solist mekaar voortdurend ondersteunen, de solist geeft aan het orkest als het ware een duwtje. Vilde Frang is de geknipte kandidaat voor een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. De cadenzen die ze speelt zijn volledig nieuw voor mij. Als geen ander beheerst ze de finesses van de drie bewegingen. Dirigent Maxim Emelyanychev haalt het onderste uit de kan en loodst het orkest en de solist door de woelige partituur.

Na de pauze speelt het Orchestra of the Age of the Enlightenment de derde symfonie van Beethoven, ook wel de Eroïca genoemd. Deze symfonie werd voor het eerst voor publiek opgevoerd in Wenen in 1805. Beethoven dirigeerde zelf en droeg het werk oorspronkelijk op aan Napoleon Bonaparte. Echter, toen Bonaparte zichzelf keizer kroonde, heeft Beethoven direct een streep gehaald door de naam van Napoleon. Vanaf toen werd de symfonie de 'Eroïca' getiteld, als "herinnering aan een groot man". 

Emelyanychev is scheert hoge toppen met zijn orkest. Hij haalt het beste uit de verschillende instrumentengroepen en de gelaagdheid in de muziek en het orkest komt mooi naar voren. Iedereen schittert en dat is een plezier om horen! Het feit dat dit orkest op authentieke instrumenten speelt, en dus ook in een kleinere bezetting is alleen maar een pluspunt.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...