Doorgaan naar hoofdcontent

Piano Prelude op de Koningin Elisabethwedstrijd - woensdag 12 februari 2025 - Cultureel Centrum Ukkel

Als prelude op de nakende Koningin Elisabethwedstrijd organiseerde de Muziekkapel Koningin Elisabeth op 12 februari een concert in het Cultureel Centrum van Ukkel. Samen met het Nationaal Orkest van België traden drie pianisten op die alledrie Artist in Residence zijn bij de Muziekkapel. Het was een unieke gelegenheid om deze artiesten live aan het werk te zien met het Nationaal Orkest, onder leiding van dirigent Jesko Sirvend.


(c) Mégane Fontaine

De spits wordt afgebeten door de Franse pianist Virgile Roche. Hij is een een van de drie jonge artiesten van de avond wiens palmares eigenlijk nu al duizelingwekkend is. Hij speelt het pianooncerto n° 18 van Mozart, en doet dat op elegante, doorleefde wijze. Samen met Sirvend brengt Virgile Roche een verfrissende kijk op het Mozartconcerto, en legt hij de lat van in het begin hoog voor deze concertavond.

Daarna is de Nederlander Nikola Meeuwsen aan de beurt. Ook hij heeft een waanzinnige lijst aan concerten, concertzalen, dirigenten, orkesten en gespeelde werken op zijn curriculum staan, en hij treedt voor deze gelegenheid in de voetsporen van Prokofiev, met diens tweede pianoconcerto. Wat een adembenemende belevenis is me dat! Alles zit perfect, en niet in het minst de samenwerking tussen de dirigent en de pianist. De twee voelen mekaar perfect aan en dat maakt van dit concerto een absoluut feest. Nikola Meeuwsen articuleert, fraseert, is ingetogen en uitbundig tegelijk. Ik heb echt het gevoel dat ik na deze uitvoering dit concerto opnieuw ontdekt heb. Nikola Meeuwsen laat dit werk uitstijgen boven het alledaagse. Een absoluut hoogtepunt!

Na de pauze speelt de Belg Valère Burnon het derde pianoconcerto van Rachmaninov. Met bijzonder veel spijt in het hart kon ik niet naar dit concerto blijven luisteren, maar ik hoop deze beloftevolle pianist heel snel elders aan het werk te zien.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...