Doorgaan naar hoofdcontent

Andrew Gourlay met deFilharmonie - zaterdag 19 januari 2013 - De Roma

deFilharmonie slaagt er al jaren in om aanstormend of net gevestigd talent een kans te geven op het podium. Dit blijft een bijzonder sterk punt van het orkest, en dat is ook de reden waarom ik er een zwak voor heb. Ook Andrew Gourlay, de jonge Engelsman met Russische roots, die overigens in Jamaïca geboren is en in zowat de hele wereld gewoond heeft, kreeg de kans om samen met deFilharmonie te concerteren. Dit resulteerde in een mooi staaltje jong talent, energiek en vooral vrolijk!

Andrew Gourlay (c) www.andrewgourlay.com
Het concert begint met een prachtige hommage aan de op kerstavond 2012 overleden componist Richard Rodney Bennett, de componist van onder andere Murder on the Orient Express. Zijn 'partita' klinkt als filmmuziek in de oren en het publiek weet dat wel te smaken. Gourlay slaagt erin het beste uit het orkest te halen voor deze toch wel hedendaagse compositie. Gourlay is punctueel, en geeft de muziek een extra elan. De zaal van de Roma is uiterst geschikt, zo zegt de dirigent het ook zelf, voor dit soort muziek. Het filmische aspect van de muziek en de stoffige rode zetels op het eerste balkon doen ons wegdromen naar wat mijn generatie alleen maar kent vanuit films of verhalen.

Daarna speelt Raphael Bell, de cello-aanvoerder van deFilharmonie de solopartij van de zeer moeilijke Rococovariaties van Peter Iljitsj Tsjajkovski. Een mooie prestatie, al is het voor het publiek over het algemeen moeilijke muziek. Ik vrees dat zonder voorbereiding de waarde van deze muziek een beetje verloren gaat. Ikzelf was misschien beter even Spotify ingedoken vooraleer deze variaties voor de eerste keer live te aanhoren.

Volgde het stokpaardje van de namiddag: de 6de symfonie van Sjostakovitsj die in mineur begint, met een lange largo, om dan te eindigen in twee (!) korte delen, waarin het orkest volledig uit de bol gaat. Gourlay incarneert de muziek, en zijn energie straalt zich af op de orkestleden. Een heel ingetogen begin en een hilarisch einde zorgen voor een spetterend einde van het concert. Gourlay heeft de humor van Sjostakovitsj bijzonder goed begrepen (namelijk de parodie op enkele walsen en polka's van Strauss) en hij is meester in het zoeken van balans binnen zijn orkest. Het zit, wat mij betreft, gewoon perfect. Een speciale vermelding ook voor de mensen achter het slagwerk! Wat een prestatie.

Het moet gezegd: deFilharmonie boekte een enorme vooruitgang de laatste jaren en ik hou ervan. Het "Next-generation" programma, waarin jonge dirigenten en solisten ervaring kunnen opdoen met een professioneel orkest is voor mij iets bijzonder, uitdagend en vooral mooi. Want wat is er mooier dan iemand bezig te zien in het prille begin van zijn/haar carrière, en daar steun en applaus aan te geven...



Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...