Doorgaan naar hoofdcontent

Isabelle Faust met deFilharmonie - vrijdag 11 januari 2013 - De Singel Antwerpen

Wereldklasse op het podium. Dat is wat we te horen kregen op 11 januari in deSingel. Op uitnodiging van deFilharmonie speelde de ondertussen wereldberoemde Isabelle Faust het vioolconcerto in D van Beethoven, en vervolgde het orkest met Schumanns tweede symfonie. Zoals in de "goeie oude tijd" dus, waar échte concerten bestonden uit een concerto voor de pauze en een symfonietje (of twee) nà de pauze. Een intelligente formule die nog altijd werkt!


Isabelle Faust overtuigt direct. Haar concerto wordt haarzuiver gespeeld, en de interactie met het orkest zit goed. Toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat ze soms nogal 'proper' gespeeld heeft, om geen risico te lopen. Op zich is daar niets mis mee, maar dat tikkeltje durf en imperfectie is geen schande, integendeel, het maakt de muziek alleen maar menselijk. En uiteraard staat buiten kijf de kwaliteit van deze violiste die zich al op alle internationale podia bewezen heeft. Haar ietwat brave interpretatie is haar dus volledig vergeven. Opmerkelijk is de cadens die ze niet alleen speelt, maar met begeleiding van de paukenist. Het vormt een ietwat grappig moment in de concerto. Een frivool stukje opperste concentratie! Wel jammer dat de Blauwe zaal van de Singel eigenlijk niet gemaakt is voor dit soort muziek.

De tweede symfonie van Schumann zit direct snor. Herreweghe, die ondanks zijn onduidelijke directie het onderste uit de kan haalt scoort punten. De balans zit goed, en het orkest heeft er zin in. De meeslepende melodieën doen me al neuriënd naar huis vertrekken. Schumann zou content zijn, denk ik zo.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...