Doorgaan naar hoofdcontent

deFilharmonie met de Turangalîla Symfonie - donderdag 28 november 2013 - de Singel Antwerpen

De ondes Martenot, een instrument waar veel mensen nog nooit van gehoord hebben is het instrument dat centraal staat in de Turangalîla Symfonie van Olivier Messiaen. Dit instrument is, eenvoudig uitgedrukt, een van de eerste elektronische klavierinstrumenten en de voorloper van wat wij kennen als de synthesizer. Erg speciaal dus. Dit alles overgoten met een groot orkest vol bombastisch slagwerk.


(c) Ralph Van Raat

De Turangalîla symfonie, die bestaat uit maar liefst tien delen, in plaats van de klassieke vier, is een knap staaltje muziek uit de tweede helft van de twintigste eeuw. Ze wordt redelijk weinig opgevoerd omwille van de complexiteit en organisatie die het werk vraagt: zeer uitgebreid slagwerk, de ondes Martenot (die een specialist vraagt om het te bespelen, en zo zijn er niet veel), en een dirigent met stalen zenuwen... 

Gelukkig is er vaste waarde Edo de Waart om deze symfonie aan te durven met zijn orkest. Met veel concentratie en ijver begint het concert. Niet alleen de ondes Martenot en het symfonisch orkest zijn aanwezig maar ook de Nederlandse toppianist Ralph Van Raat, die garant staat voor een prachtig uitgevoerde pianopartij. Gezegd moet dat deze partij zeer moeilijk is. 

Bravo voor de hele ploeg, het concert was heerlijk, en het applaus achteraf navenant. Dit publiek toont aan dat dit "ongehoord" concert zeker zijn plaats heeft in het klassieke muzieklandschap! Om te herhalen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...