Doorgaan naar hoofdcontent

War Requiem - zaterdag 2 november 2013 - Bozar Brussel (organisatie De Munt/La Monnaie)

De Munt heeft er een gewoonte van gemaakt om in de periode rond Allerheiligen en Allerzielen een requiem op het programma te zetten. Dit jaar was het de beurt aan het wereldberoemde War Requiem van Benjamin Britten.


Britten componeerde dit werk in het begin van de jaren '60. In feite wilde hij zich met dit werk verzetten tegen al wat te maken heeft met de zinloosheid van oorlog. En ik denk wel dat het geslaagd is. Britten combineert de klassieke dodenmis met enkele poetische passages van Owen. De sopraan van de avond, Sabina Cvilak maakt een grote indruk. Stabiele, grote stem, die het publiek direct op haar hand heeft. De twee mannenstemmen van de avond, Mark Padmore, en Dietrich Henschel stellen teleur. De uitspraak van het Engels van Henschel is op zijn minst erbarmelijk te noemen, en zonder boventiteling maakt het dat wat ingewikkeld.

Het koor leert best eens om te doen wat de dirigent, Morlot aangeeft. Ongelijke passages storen mij mateloos.

Maar wat mij aan dit concert nog het meest opvalt, en dat ligt buiten de wil van de musici, is het ongedisciplineerde publiek, dat met gehoest, gekuch en zelfs gezucht en hardop gepraat het hele concert in duigen doet vallen. Misschien kunnen mensen zich eens beter informeren vooraleer ze naar een concert gaan en vooraleer ze hardop commentaar geven over hun persoonlijke smaak. Helaas, pindakaas.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...