Doorgaan naar hoofdcontent

Au Monde - zondag 6 april 2014 - De Munt/La Monnaie

Neem een ijzersterk hedendaags componist. Voeg er een scheutje muzikale inventiviteit aan toe. Laat alles een tijdje rusten op een bedje van een geniaal libretto. Serveer op een zondagmiddag, in de Munt. Dat is het recept van Au Monde, het resultaat van de nauwe samenwerking tussen Philippe Boesmans, geboren in 1936 en Joël Pommerat, theatermaker die geen onbekende is in Brussel, net als de componist, die verscheidene opera's voor de Munt gecomponeerd heeft, en zich dus nu heeft gewaagd aan het omzetten naar een opera van het gelijknamige toneelstuk van Pommerat. 

(c) De Munt/La Monnaie


Patrick Davin, maestro van dienst kent zijn partituur door en door. En dat is niet eenvoudig, want natuurlijk is Au monde een nieuw werk. Een heel avontuur dus voor dirigent én cast om er gestalte aan te geven. Gezegd moet dat het publiek voor deze opera kan rekenen op een schare topsolisten. Zo zijn er Stéphane Degout, die enkele maanden geleden nog een verpletterende Hamlet ten tonele bracht, en ondertussen vriend aan huis is in De Munt, en Patricia Petitbon, die ik eerder zag in Wenen als een onvergetelijke Soeur Blanche in Dialogues des Carmélites van Poulenc. Zij vertolken de twee meest opvallende figuren uit het mysterieuze verhaal van een dementerende vader die zijn imperium wil overlaten aan zijn jongste zoon. Elk personage verwikkeld in het verhaal heeft zijn eigen geluk en problemen, wat het verhaal eigenlijk heel interessant maakt. Buiten Ori, vertolkt door Degout, hebben de personages geen naam. Ze worden in het libretto dan ook benoemd met hun functie in het verhaal. Zo wordt de "oudste zoon" vertolkt door Werner Van Mechelen, die met glans op de scène staat. Het is een plezier om hem weer aan het werk te zien. Dat hij een van de groten is in Belgisch operaland, behoeft al lang geen discussie meer.

De mise en scène is zeer sober, maar erg functioneel. Ik hou er echt van. Met de juiste belichting krijgen een tafel en enkele stoelen een dimensie om u tegen te zeggen. Proficiat aan Eric Soyer!

Muzikaal is het geheel perfect. De solisten zijn perfect gecast, de muziek is veel minder atonaal dan ik mij op voorhand had ingebeeld, en het orkest is zoals steeds in topvorm. Eens te meer een bewijs dat hedendaags ook leuk kan zijn!





Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...