Doorgaan naar hoofdcontent

Andris Nelsons met het Koninklijk Concertgebouworkest - donderdag 12 maart 2015 - Bozar

Dat het Koninklijk Concertgebouworkest door velen het beste orkest van de wereld genoemd wordt, verbaast mij niet.  Of dat écht zo is, is natuurlijk moeilijke materie, maar wat wel duidelijk is, is dat dit orkest, met een traditie van 127 jaren, een specifieke Concertgebouwklank heeft, die geen enkel ander orkest kan nabootsen. Wat daar het geheime recept van is, zal het publiek nooit weten! En dat is juist het mooie: een legendarisch orkest dat mensen zoveel emoties doet beleven. Daar is geen uitleg voor nodig, het is de muziek die telt. Het Concertgebouw staat onder leiding van Andris Nelsons, een indrukwekkend dirigent waar we in de toekomst nog zeer vaak van gaan horen. 
(c) Andris Nilsons

Het concert wordt geopend met de ouverture van Così fan tutte, van Mozart. Zoals het hoort treedt het orkest aan in kleine "Mozart"-bezetting. En vanaf de eerste tel is duidelijk hoe zuiver de violen van dit orkest klinken. Het is wel degelijk waar dat dit orkest een bepaalde sound heeft die we bijna nergens anders terugvinden. 

Daarna is het de beurt aan Alexei Ogrintchouk, de eerste hoboïst van het orkest. Hij voert, als lessenaaraanvoerder en solist het prachtige concerto voor hobo en orkest van Richard Strauss uit. Een vlekkeloze uitvoering op alle gebied. De gelaagdheid van dit orkest, de kleuren, het samenspel, alles zit gewoon perfect.

En dan komt de hoofdmoot van de avond: de tiende symfonie van Shostakovich. Weinig woorden kunnen beschrijven wat voor een ervaring dit was. Zoals gezegd: de kleurschakeringen die dit orkest voortbrengt zijn onbeschrijfelijk mooi. Nelsons dirigeertalent is niet alleen hoorbaar in de muziek maar ook bijzonder indrukwekkend om te zien. Zoveel expressie en passie heb ik zelden gezien.

Het Concertgebouworkest doet mij een verhuis naar Amsterdam overwegen. Zelfs het omdraaien van de blaadjes lijkt wel een wedstrijd synchroonturnen. That's the spirit!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...