Doorgaan naar hoofdcontent

deFilharmonie speelt Tsjajkovski en Shostakovitch - vrijdag 13 maart 2015 - DeSingel

deFilharmonie zou nog eens geleid worden door Jaap van Zweden. Jammer genoeg heeft deze topdirigent moeten afzeggen wegens een schouderblessure, en heeft deFilharmonie een waardig alternatief moeten zoeken. En dat hebben ze gevonden!  Dirigent Muhai Tang, die jarenlang de chef-dirigent van deFilharmonie geweest is, kwam nog eens naar Antwerpen om zijn ex-orkest te dirigeren. En ik zag dat het goed was!


(c) Muhai Tang

Op het programma staat voor de pauze de Serenade in C van Tsjajkovski geprogrammeerd. Dit werk is geschreven voor uitsluitend strijkers en het is leuk om eens alleen de strijkersgroep aan het werk te horen. Er is hard gewerkt tijdens de repetities, dat is duidelijk vanaf het begin. De muzikanten produceren een goede sound, de zaal wordt gevuld met deze prachtige serenade.

Na de pauze komt de "Leningrad", van Shostakovich. Het is dé symfonie bij uitstek om de gruwel van oorlog te weerspiegelen. Deze symfonie werd geschreven ten tijde van de bezetting van de stad Leningrad, door de Duitsers in 1941, en ze werd zelfs gebruikt als psychologisch oorlogswapen naar de Duitsers toe. Het belang van deze symfonie is dan ook niet te onderschatten en duidelijk is dat ze nooit in de vergeethoek mag belanden. Dit is wel een van de symfonieën die een hoeksteen vormen van de 20ste eeuwse muziek.

Gruwel is het ook in de zaal, bij het grote aantal hoestende mensen. Het lijkt wel de afdeling pneumologie van een ziekenhuis. Eerst was er ergernis, daarna dacht ik aan de meer dan een miljoen mensen die gestorven zijn op 900 dagen tijd na het beleg van Leningrad, en dan wordt alles plots wel heel relatief.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...