Van in Parijs tot in Tokyo, en nu ook in Antwerpen. Philippe Cassard heeft heel wat podiumervaring. Deze pianist werd voor de gelegenheid opgetrommeld door deFilharmonie voor het opvoeren van het pianoconcerto in G en het pianoconcerto voor de linkerhand van Ravel. Dirigent van dienst is Lavard Skou-Larsen
Concerten op zondagmorgen zijn een zegen. En zeker als de zon schijnt. De dirigent stelt een opmerkelijk programma samen als hij een serieuze Strauss en een sprankelende Ravel combineert in één concert. Het pianoconcerto in G en het pianoconcerto voor de linkerhand staan qua inhoud in schril contrast met de Tod und Verklärung van Strauss.
Cassard is meester wat Ravel betreft en Lavard Skou-Larsen haalt het beste uit deFilharmonie. De wisselwerking tussen de twee is van grote kwaliteit. Alle moeilijke trekjes in beide concerto's komen zuiver uit de piano, en qua snelheid staat Cassard aan de top. Hij loodst zich vlot en schijnbaar zonder veel moeite door deze twee moeilijke pianoconcerto's. Een prachtprestatie!
De afwisseling met de Strauss die we te horen krijgen verbaast mij op het eerste zicht. Blijkbaar heeft Skou-Larsen, zo lezen we op de website van deFilharmonie, het "dramatische evenwicht willen herstellen met deze filosofische Strauss". Strauss zou op zijn sterfbed gezegd hebben dat "sterven net zoiets was als wat hij in de Tod und Verklärung geschreven had." Het is waar: in dit symfonisch gedicht hoort men het sterven van een mens, maar ook een heropstanding. Prachtige muziek, die tot denken aanzet!
Een prachtige manier om een zondag te starten, en een aanrader voor iedereen!
![]() |
(c) Philippe Cassard |
Concerten op zondagmorgen zijn een zegen. En zeker als de zon schijnt. De dirigent stelt een opmerkelijk programma samen als hij een serieuze Strauss en een sprankelende Ravel combineert in één concert. Het pianoconcerto in G en het pianoconcerto voor de linkerhand staan qua inhoud in schril contrast met de Tod und Verklärung van Strauss.
Cassard is meester wat Ravel betreft en Lavard Skou-Larsen haalt het beste uit deFilharmonie. De wisselwerking tussen de twee is van grote kwaliteit. Alle moeilijke trekjes in beide concerto's komen zuiver uit de piano, en qua snelheid staat Cassard aan de top. Hij loodst zich vlot en schijnbaar zonder veel moeite door deze twee moeilijke pianoconcerto's. Een prachtprestatie!
De afwisseling met de Strauss die we te horen krijgen verbaast mij op het eerste zicht. Blijkbaar heeft Skou-Larsen, zo lezen we op de website van deFilharmonie, het "dramatische evenwicht willen herstellen met deze filosofische Strauss". Strauss zou op zijn sterfbed gezegd hebben dat "sterven net zoiets was als wat hij in de Tod und Verklärung geschreven had." Het is waar: in dit symfonisch gedicht hoort men het sterven van een mens, maar ook een heropstanding. Prachtige muziek, die tot denken aanzet!
Een prachtige manier om een zondag te starten, en een aanrader voor iedereen!
Reacties
Een reactie posten