Dat de Messiah van Händel enkele hits uit de barokmuziek bevat, weet iedereen. Dat het een werk is dat veel meer is dan deze "meezingers", weet niet iedereen. Muzikaal ensemble Alegría, sinds 1997 onder de leiding van dirigent én bezieler Mannu Wuyts, besloot om daar iets aan te doen en waagde zich aan een indrukwekkende opvoering van dit oratorium in de Sint-Andrieskerk te Antwerpen.
Alegría is een barokensemble dat sinds jaar en dag zijn plek kent in het concertmilieu. Na talrijke artiestenmissen en concerten lag de volgende uitdaging in het verschiet: het op poten zetten van een uitvoering van de Messiah van Händel. Dat dit geen eenvoudig werk is en dat hier heel wat voorbereiding voor nodig is, dat is duidelijk, maar Mannu Wuyts zag hier geen graten in en tekende voor een maandenlange voorbereiding van dit project.
![]() |
(c) alegria-online.be |
Zoals steeds worden de zangers van het koor begeleid door professionele muzikanten en solisten. Dit maakt van het geheel telkens een feest. Voor deze uitvoering kon het ensemble rekenen op Griet De Geyter (sopraan), Bart Uvyn (altus), Jan Van Elsacker (tenor) en Lieven Termont (Bariton). Gezegd moet dat deze vier solisten geen onbekenden zijn in het circuit. Integendeel: stuk voor stuk kunnen ze een palmares voorleggen om u tegen te zeggen.
Mannu Wuyts slaagt erin de Messiah de nodige vaart te geven, zonder te vervallen in excessen. De balans tussen koor en orkest zit goed, en de juiste accenten worden gelegd in recitatieven en aria's. De vier solisten krijgen op hun beurt hun "moment de gloire". Heel mooi om te horen en te zien!
Gezegd mag ook dat Mannu Wuyts niet alleen dirigeert, maar zelf de bouwer is van het kistorgel dat tijdens deze voorstelling bespeeld wordt. Het geeft het geheel een heel persoonlijke touch!
Een heel geslaagde concertavond van een voor mij persoonlijk eerste integrale live-opvoering van de Messiah! Het is alvast uitkijken naar 19 december, want dan treedt het ensemble nogmaals op, met het Weihnachtsoratorium van Bach, nog zo een klepper uit de muziekgeschiedenis.
Reacties
Een reactie posten