Doorgaan naar hoofdcontent

Benvenuto Cellini - zaterdag 9 mei 2015 - De Nationale Opera Amsterdam

Benvenuto Cellini, de in 1500 geboren beeldhouwer, en best wel uomo universalis, staat centraal in de gelijknamige opera van Berlioz. Cellini's standbeeld is trouwens nog altijd te bewonderen op de Ponte Vecchio in Firenze, hij had naam en faam. Berlioz, die besloot om zijn levensverhaal op muziek te zetten, stootte op heel wat tegenkanting bij de wereldpremière in 1838, maar achteraf bekeken heeft deze opera best wat succes gehad. Het is echt wel zo dat deze opera minder bekend is dan Les Troyens, of andere grote opera's uit die tijd. De Nederlandse Opera tekent voor een productie die vorig jaar in première ging in English National Opera in London, met als regisseur niemand minder dan "Monty Python" Terry Giliam. Hij maakt van deze productie een uitzonderlijk feest voor oog en oor.

(c) English National Opera
Het eigenlijke libretto van Benvenuto Cellini is niet veel soeps. Het is een mengeling van waargebeurde feiten uit het leven van deze kunstenaar, en verzinseltjes over het liefdesleven van de hoofdpersonages en de bemoeienissen van de paus. In tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden is deze opera in het Frans geschreven, maar van echt hoogstaande literatuur is, zoals wel vaker bij operalibretto's, geen sprake. Er is wél sprake van bombastische muziek, moeilijke passages voor solisten en, voor deze productie in het specifiek, van een adembenemend spektakel.

De ouverture is nog geen vijf minuten bezig of de sfeer in de zaal is al uitgelaten. Carnavaleske figuren, steltenlopers en acrobaten komen via de ingangen de zaal binnengestormd. Een massa confetti valt naar beneden vanuit het plafond. Zoiets zou je normaal verwachten op het einde van een voorstelling, maar het verrassingseffect is bij deze eens zo groot. Het publiek reageert alvast enthousiast en de toon is gezet voor een wervelende regie. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest, dat we gerust bij de toporkesten van het moment mogen rekenen, en dat voor de gelegenheid onder leiding staat van Sir Mark Elder, beleeft een gouden tijd. Deze muziek is een feest! De solisten zijn van een groot kaliber. John Osborn is een fantastische Cellini en Mariagela Sicilia is een absoluut fenomenale Teresa. Scott Conner valt op als Bernardino, en was misschien wel mijn favoriet van de avond. Alle lof voor Marcel Beekman die de rol van Cabaretier met verve uitvoert! Ook de andere solisten zijn van een hoog niveau!

Terry Gilliam zorgt in deze productie voor een ietwat bevreemdende kijk op het verhaal van Benvenuto Cellini. Zoals Pierre Audi het op de receptie na de première zegt: er is bijna niets onmogelijker dan het in scène zetten van deze opera. Daar is de povere verhaallijn natuurlijk de boosdoener van. Gilliam ensceneert deze voorstelling in een uitermate carnavaleske sfeer. Zelfs de paus moet er aan geloven.

Ik besluit uit deze voorstelling dat ik iets uniek gezien heb, een voorstelling die hoge toppen scheert, met een choreografie om duimen en vingers van af te likken. Dat deze productie ondertussen zelfs op DVD verschenen is, verbaast me dan ook niet!

Terry Gilliam die na La damnation de Faust in Antwerpen zich op een ander werk van Berlioz gesmeten heeft, creëert iets waar mensen blij van worden, iets waar mensen in een andere wereld terechtkomen. En dat kan ik alleen maar goed vinden!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...