Doorgaan naar hoofdcontent

Recital Pavol Breslik en Amir Katz - maandag 18 mei 2015 - De Munt/LaMonnaie

Grootste belcantorollen en adembenemende halsbrekende aria's. Dat is waar het grote publiek Pavol Breslik aan herkent. De ondertussen wereldbefaamde tenor baant zich echter ook een weg in het Liedrepertoire. Deze minder bekende kant van de Slovaakse zanger konden we aan den lijve leren kennen tijdens een indrukwekkend recital in De Munt. De pianist van deze avond is Amir Katz.


(c) Pavol Breslik
Pavol Breslik kiest voor een mooi en ambitieus programma. De eerste componist die aan de beurt komt is Antonin Dvořák. De Ciganské melodie, waarvan de tekst geschreven is door Adolf Heyduk zijn zigeunermelodieën die alle mogelijke gevoelens de revue doen passeren. Van een vrolijke triangel, tot de diepste hartpijn. Pavol Breslik zingt deze liederen met veel gevoel. De toon is gezet voor een prachtig recital.

Na de zigeunerliederen komt Franz Liszt aan de beurt. Pavol Breslik waagt zich aan de drie sonnetten van Petrarca. Dit is zeer lastige muziek, althans voor vele zangers, die dit stukje pracht vaak links laten liggen omdat het geriskeerd is. Voor het publiek is het anders: deze muziek is wondermooi van begin tot einde. Het is dan ook een groot plezier om Breslik deze liederen zo mooi te horen uitvoeren. Ik ben er erg blij om!

Schumann is een componist die op veel luister kan rekenen bij het geoefende Liedpubliek. Mensen luisteren dan ook met een soms té kritisch oor. Dat kritische oor is echter niet nodig bij de prachtige uitvoering van Pavol Breslik. De Dichterliebe is een cyclus van liederen waarin Pavol Breslik toont wat hij kan. Hier voelen we dat hij niet alleen een groot operazanger is, maar dat Lied hem zeker ligt, en dat hij hier zeker verder in moet gaan. 

Pianist Amir Katz is een goed begeleider. Vooral in de Schumann is een goede begeleiding nodig, aangezien er hele delicate passages in voorkomen.

Het publiek in de Munt laat het hier uiteraard niet bij: Pavol Breslik wordt teruggeroepen en zingt Widmung van Schumann als een grootmeester, alsook Zueignung van Strauss.

Pavol Breslik is al langer een van mijn favoriete stemmen en zal dit ook blijven. Breslik bracht dit recital met een grote lyrische kracht, en een enorme tekstinleving: deze tenor zingt met heel zijn lichaam. 

Ik ben vereerd hem in een Liedprogramma aan het werk te hebben gezien! Dit was pure wereldklasse!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...