Doorgaan naar hoofdcontent

Arthur Jussen speelt Mozart Pianoconcerto 24 - zaterdag 30 mei 2015 - Musis Sacrum (Arnhem, Nederland)

Mozart componeerde enkele virtuoze pianoconcerti. Het ene is al bekender dan het andere, maar het nummer 24 staat wel in het repertoire van de grootste pianisten. Arthur Jussen is solist, en treedt aan met het Gelders Orkest in Musis Sacrum te Arnhem, onder de bâton van maestro Yoav Talmi die jarenlang chef-dirigent was van het Gelders Orkest.


(c) Arthur Jussen

Als inleiding van het concert speelt het orkest de ouverture van Die Entführung aus dem Serail van Mozart. Wat ik altijd speciaal vind aan deze ouverture, als ze in concertvorm wordt uitgevoerd, is dat de laatste maten eigenlijk niet door Mozart zelf zijn geschreven, maar ze zijn pas toegevoegd achteraf om het stuk mooi en logisch te laten eindigen. In de originele partituur van de opera loopt de ouverture namelijk direct over in een aria (van Belmonte). Er worden ook enkele "exotische" instrumenten gebruikt, gezien de context van de opera. Yoav Talmi zet er meteen de tred in met deze mooi uitgevoerde ouverture.

Dan is het de beurt aan de solist van de avond. Arthur Jussen geeft een persoonlijke touch aan het pianoconcerto 24. Hij springt zeer delicaat om met de finesses en de virtuoze trekjes die in dit stuk verwerkt zitten. Zonder in te boeten aan volume graaft Jussen in de partituur naar een zekere lichtheid. Dat kan mij, en de andere mensen in het publiek, zeker bekoren! Arthur Jussen, zoals ik reeds zei in andere blogjes, is de man van het evenwicht. Een dikke pluim voor deze grote pianist!

Na de pauze wacht mij een verrassing van formaat. Yoav Talmi en het Gelders Orkest spelen de "Romantische" symfonie van Bruckner. Tot mijn scha en schande moet ik bekennen dat ik veel te weinig luister naar deze geniale componist. Deze vierde symfonie is een absoluut meesterwerk en al bij de eerste maten krijg ik kippenvel.

Wat een geweldige concertavond in Arnhem, een voor mij nieuw decor, waar ik zeker nog zal vertoeven. Arthur Jussen gaat het publiek nog meer verbazen, getuige daarvan zijn concertkalender voor volgend seizoen. Ik zal er zijn!





Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...