Doorgaan naar hoofdcontent

Anne-Sophie Mutter speelt Vivaldi - vrijdag 1 april 2016 - Palau de la Música Catalana (Barcelona, Spanje)

De levende legende Anne-Sophie Mutter, die op zeer jonge leeftijd begon op te treden naast de grootste dirigenten van de wereld, trad op in het Palau de la música in Barcelona. Dat Mutter een ster is aan de hemel van het klassieke muziekfirmament is een understatement. Ze werd destijds door von Karajan gelanceerd. Het palmares dat deze vrouw kan voorleggen is door niemand evenaard. Ik was dan ook zeer benieuwd om haar eens aan het werk te horen, live, na jaren geluisterd te hebben naar haar opnames op cd.

(c) Anne-Sophie Mutter
Anne-Sophie Mutter heeft voor de gelegenheid een ensemble samengesteld van jonge vioolstudenten met wie ze rondtoert in Europa met een programma dat ze samen met de jonge musici zorgvuldig voorbereid heeft. De jongeren zijn maar al te blij om te mogen optreden met de absolute wereldster die Mutter is en zullen waarschijnlijk wel fier zijn op de naam van hun orkestje: "The Mutter virtuosi". 

Het programma wordt geopend met hedendaags werk van André Previn, de ex-man van Mutter. Dat dit een grote vergissing is, is duidelijk na twee minuten. Ik ben zelden teleurgesteld over wat ik op een podium zie gebeuren, omdat ik de concerten die ik doe naderhand zorgvuldig uitkies, maar wat ik hier te horen kreeg tart alle verbeelding. Een slecht aaneenhangende compositie, weinig inspiratie, en kortweg lelijke hedendaagse muziek. Ik heb zeker niets tegen hedendaags, integendeel, maar Mutter zou beter moeten weten en moet stoppen met het plezieren van haar ex-man. Haar Stradivarius verdient beter dan dat. Kortom, een valse start, waarbij de kwaliteit van wat volgt des te meer opvalt!

Bach is de tweede componist van dienst. Mutter, speelt zonder schoudersteun-zo zijn er weinig- en komt op in een prachtig fuchsia kleed, waarschijnlijk van haar favoriet John Galliano, die ze steeds mouwloze ontwerpen laat maken. Ze speelt het concerto in re mineur voor twee violen samen met een van de studenten uit het ensemble, en daar horen we eindelijk waartoe deze violiste in staat is. Een enorm geluid, een warme klank, en vooral een tomeloze precisie worden de zaal in gekatapulteerd. Het samenspel met de tweede violiste is van superieure kwaliteit.

Na de pauze komt de plat de résistance van de avond, de Vier Seizoenen van Vivaldi. Wie deze muziek niet kent kan maar beter naar Mars vertrekken, en toch kiest Mutter voor deze compositie. Het is aan haar om te bewijzen dat zij nog het verschil kan maken, want dit is compleet platgespeelde muziek. Maar, de hemelpoorten gaan open op het moment dat de eerste maten worden ingezet. Het is duidelijk: niemand doet Mutter na. Maar dan ook echt niemand. Dit is één van de allermooiste dingen die ik ooit gehoord heb.

Een heel geslaagde avond in een buitengewone concertzaal. A once in a lifetime experience!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...