Doorgaan naar hoofdcontent

Anne-Sophie Mutter speelt Vivaldi - vrijdag 1 april 2016 - Palau de la Música Catalana (Barcelona, Spanje)

De levende legende Anne-Sophie Mutter, die op zeer jonge leeftijd begon op te treden naast de grootste dirigenten van de wereld, trad op in het Palau de la música in Barcelona. Dat Mutter een ster is aan de hemel van het klassieke muziekfirmament is een understatement. Ze werd destijds door von Karajan gelanceerd. Het palmares dat deze vrouw kan voorleggen is door niemand evenaard. Ik was dan ook zeer benieuwd om haar eens aan het werk te horen, live, na jaren geluisterd te hebben naar haar opnames op cd.

(c) Anne-Sophie Mutter
Anne-Sophie Mutter heeft voor de gelegenheid een ensemble samengesteld van jonge vioolstudenten met wie ze rondtoert in Europa met een programma dat ze samen met de jonge musici zorgvuldig voorbereid heeft. De jongeren zijn maar al te blij om te mogen optreden met de absolute wereldster die Mutter is en zullen waarschijnlijk wel fier zijn op de naam van hun orkestje: "The Mutter virtuosi". 

Het programma wordt geopend met hedendaags werk van André Previn, de ex-man van Mutter. Dat dit een grote vergissing is, is duidelijk na twee minuten. Ik ben zelden teleurgesteld over wat ik op een podium zie gebeuren, omdat ik de concerten die ik doe naderhand zorgvuldig uitkies, maar wat ik hier te horen kreeg tart alle verbeelding. Een slecht aaneenhangende compositie, weinig inspiratie, en kortweg lelijke hedendaagse muziek. Ik heb zeker niets tegen hedendaags, integendeel, maar Mutter zou beter moeten weten en moet stoppen met het plezieren van haar ex-man. Haar Stradivarius verdient beter dan dat. Kortom, een valse start, waarbij de kwaliteit van wat volgt des te meer opvalt!

Bach is de tweede componist van dienst. Mutter, speelt zonder schoudersteun-zo zijn er weinig- en komt op in een prachtig fuchsia kleed, waarschijnlijk van haar favoriet John Galliano, die ze steeds mouwloze ontwerpen laat maken. Ze speelt het concerto in re mineur voor twee violen samen met een van de studenten uit het ensemble, en daar horen we eindelijk waartoe deze violiste in staat is. Een enorm geluid, een warme klank, en vooral een tomeloze precisie worden de zaal in gekatapulteerd. Het samenspel met de tweede violiste is van superieure kwaliteit.

Na de pauze komt de plat de résistance van de avond, de Vier Seizoenen van Vivaldi. Wie deze muziek niet kent kan maar beter naar Mars vertrekken, en toch kiest Mutter voor deze compositie. Het is aan haar om te bewijzen dat zij nog het verschil kan maken, want dit is compleet platgespeelde muziek. Maar, de hemelpoorten gaan open op het moment dat de eerste maten worden ingezet. Het is duidelijk: niemand doet Mutter na. Maar dan ook echt niemand. Dit is één van de allermooiste dingen die ik ooit gehoord heb.

Een heel geslaagde avond in een buitengewone concertzaal. A once in a lifetime experience!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...