Doorgaan naar hoofdcontent

Vēc Makropoulos - woensdag 14 september 2016 - Opera Vlaanderen (Antwerpen)

De Zaak Makropoulos is een opera van Janácek die niet heel vaak wordt opgevoerd. In de opera van Antwerpen was het jaren geleden dat deze componist nog werd uitgevoerd. Desondanks dat feit, kregen we een adembenemende productie te zien, met uitgelezen zangers, een orkest en dirigent in topvorm, en een enscenering om van te snoepen. Op alle onderdelen met glans geslaagd, zoveel is duidelijk!


(c) Opera Vlaanderen (Annemie Augustijns)
De zaak Makropoulos is een geniale partituur. Zo geniaal dat je je afvraagt hoe zangers en orkest in staat zijn om zo een prestatie te leveren. Het verhaal dat, snel gezegd, draait rond een vrouw die 300 jaar leeft en op het einde moet kiezen tussen het eeuwige leven, of toch de dood, die verlossing brengt, is er een van hamers en mokerslagen. We worden geconfronteerd met een levensvraag die evenveel antwoorden als extra vragen oproept: wat zouden we geven voor het eeuwige leven? Willen we eeuwig leven, of kiezen we voor een tijdelijke passage op onze planeet?

De absolute ster van de avond is sopraan Rachel Harnisch die met haar roldebuut een haast onmogelijke prestatie neerzet. Ze overtuigt en wordt sterker naar het einde toe, wat niet evident is voor zo een zware partij. Michael Kraus zingt Prus, en dat is eveneens zijn roldebuut, net zoals bij Gregor, gezongen door Michael Laurenz. Beide zangers zetten een topprestatie neer.

De dirigent Tomás Netopil heeft de touwtjes stevig in handen en loodst de zangers en het orkest door de lange en moeilijke partituur. Zijn directie is superduidelijk, leuk om zien!

De enscenering van Kornél Mundruczó vind ik zeer accuraat, en ze is van een grote esthetische waarde. 

10/10 voor deze productie! Afwezigen hebben echt wel ongelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...