Het concert waar mening muziekliefhebber al letterlijk jaren zat naar af te tellen is ondertussen achter de rug. Het gaat natuurlijk om het openingsconcert van de volledig heropgebouwde Koningin Elisabethzaal. Dit prestigieuze project heeft vele positieve consequenties. Niet alleen wordt de Elisabethzaal meer dan ooit het decor van congressen, feesten etc, maar ze wordt weer helemaal geïntegreerd in de grote veranderingswerken die in de zoo nog volop aan de gang zijn. En het allerbelangrijkste is weggelegd voor deFilharmonie: voor het eerst in haar geschiedenis is dit orkest nu écht verbonden aan een eigen concertzaal.
De Elisabethzaal was voor haar eerste concert in elk geval volledig uitverkocht. En dat iedereen in zijn nopjes was, dat is een logisch gevolg van het lange en ongeduldige wachten op de nieuwe zaal, waarvan op voorhand gezegd werd dat ze een gigantisch goede akoestiek zou hebben. De beste architecten en geluidsspecialisten werden opgetrommeld om van deze zaal een concertzaal op wereldformaat te maken. En dat is gelukt!
deFilharmonie onder leiding van Edo de Waart speelt eerst het celloconcerto van Dvorak. Voor de gelegenheid werd niemand minder dan Truls Mørk opgetrommeld. Hij mag toch wel terecht een van de beste cellisten van deze tijd genoemd worden. Mørk speelt met de groots mogelijke gevoeligheid, en dankzij de inderdaad fantastische akoestiek in de zaal, wordt de klank mooi egaal de ruimte in gekatapulteerd.
Na de pauze zet deFilharmonie deze akoestische demonstratie verder met een zeer gesmaakte uitvoering van het Heldenleben van Strauss.
deFilharmonie zit op kruissnelheid richting een mooie toekomst. Hun harde werk van de laatste jaren, en de vooruitgang die ze geboekt hebben wordt nu beloond met een pracht van een zaal, waar ik nog héél vaak te vinden zal zijn!
![]() |
(c) Koningin Elisabethzaal |
deFilharmonie onder leiding van Edo de Waart speelt eerst het celloconcerto van Dvorak. Voor de gelegenheid werd niemand minder dan Truls Mørk opgetrommeld. Hij mag toch wel terecht een van de beste cellisten van deze tijd genoemd worden. Mørk speelt met de groots mogelijke gevoeligheid, en dankzij de inderdaad fantastische akoestiek in de zaal, wordt de klank mooi egaal de ruimte in gekatapulteerd.
Na de pauze zet deFilharmonie deze akoestische demonstratie verder met een zeer gesmaakte uitvoering van het Heldenleben van Strauss.
deFilharmonie zit op kruissnelheid richting een mooie toekomst. Hun harde werk van de laatste jaren, en de vooruitgang die ze geboekt hebben wordt nu beloond met een pracht van een zaal, waar ik nog héél vaak te vinden zal zijn!
Reacties
Een reactie posten