Doorgaan naar hoofdcontent

Openingsconcert Koningin Elisabethzaal - vrijdag 25 november 2016 - Antwerpen

Het concert waar mening muziekliefhebber al letterlijk jaren zat naar af te tellen is ondertussen achter de rug. Het gaat natuurlijk om het openingsconcert van de volledig heropgebouwde Koningin Elisabethzaal. Dit prestigieuze project heeft vele positieve consequenties. Niet alleen wordt de Elisabethzaal meer dan ooit het decor van congressen, feesten etc, maar ze wordt weer helemaal geïntegreerd in de grote veranderingswerken die in de zoo nog volop aan de gang zijn. En het allerbelangrijkste is weggelegd voor deFilharmonie: voor het eerst in haar geschiedenis is dit orkest nu écht verbonden aan een eigen concertzaal. 


(c) Koningin Elisabethzaal
De Elisabethzaal was voor haar eerste concert in elk geval volledig uitverkocht. En dat iedereen in zijn nopjes was, dat is een logisch gevolg van het lange en ongeduldige wachten op de nieuwe zaal, waarvan op voorhand gezegd werd dat ze een gigantisch goede akoestiek zou hebben. De beste architecten en geluidsspecialisten werden opgetrommeld om van deze zaal een concertzaal op wereldformaat te maken. En dat is gelukt! 

deFilharmonie onder leiding van Edo de Waart speelt eerst het celloconcerto van Dvorak. Voor de gelegenheid werd niemand minder dan Truls Mørk opgetrommeld. Hij mag toch wel terecht een van de beste cellisten van deze tijd genoemd worden. Mørk speelt met de groots mogelijke gevoeligheid, en dankzij de inderdaad fantastische akoestiek in de zaal, wordt de klank mooi egaal de ruimte in gekatapulteerd.

Na de pauze zet deFilharmonie deze akoestische demonstratie verder met een zeer gesmaakte uitvoering van het Heldenleben van Strauss.

deFilharmonie zit op kruissnelheid richting een mooie toekomst. Hun harde werk van de laatste jaren, en de vooruitgang die ze geboekt hebben wordt nu beloond met een pracht van een zaal, waar ik nog héél vaak te vinden zal zijn!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...