Doorgaan naar hoofdcontent

Jan Lisiecki speelt Brahms' pianoconcerto 1 - zaterdag 12 augustus 2017 - Sala Koncertowa Filharmonii Narodowej (Warschau, Polen)

Jan Lisiecki die voor de eerste maal het eerste pianoconcerto van Brahms voor publiek speelt. Daar mocht ik uiteraard niet ontbreken. Dat hij deze wereldpremière zou aangaan in de Filharmonie van Warschau, waar elk jaar het prestigieuze Chopinconcours plaatsvindt, maakt de gebeurtenis extra feestelijk.


(c) Jan Lisiecki
Jacek Kaspszyk is de dirigent van dienst. Hij loodst het kwaliteitsvolle Beethoven Academy Orchestra, als start van het concert, door de moeilijk en enigmatische partituur van Pawel Szymanski getiteld "Through the Looking-Glass...IV". Het is een hedendaagse compositie die me niet erg meevoert. Desondanks dat feit is het wel direct duidelijk dat we te maken hebben met een goed orkest, en dat is natuurlijk nodig voor de uitvoering van het concerto van Brahms later op de avond.

Jan Lisiecki speelt het Brahmsconcerto 1 voor de eerste maal voor publiek. Dat is een uitdaging, niet in het minst omdat het concert meteen gefilmd wordt en live uitgezonden. Dit concerto, toch wel een van de hoekstenen van de romantische pianoliteratuur, is aartsmoeilijk en vooral: duurt lang. Het telt 50 minuten. Dit vraagt moed en doorzettingsvermogen van de solist! Maar wat een adembenemende uitvoering is dit! Na de eerste beweging is het publiek al zo enthousiast dat het applaudisseert, tegen de conventies in. Jan Lisiecki slaagt erin het publiek direct op zijn hand te zetten. We worden gedwongen te luisteren. Ook de twee volgende bewegingen van het concert zijn uiterst precies en doordacht uitgevoerd. De cadenzen zijn om van te snoepen! En Jan Lisiecki geeft ons nog een extra cadeau: een nocturne van Chopin.

Dit concert was de reis volledig waard. Ik ben benieuwd naar de evolutie van het concerto binnen het repertoire van Jan Lisiecki. Dat hij een adembenemende start genomen heeft, staat vast! Bravo!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...