Doorgaan naar hoofdcontent

Ballet: L'oiseau de feu - vrijdag 20 oktober 2017 - Ballet Vlaanderen - Antwerpen

Zoals wel vaker gezegd beschouw ik mezelf als een "newbie" in de wereld van het ballet. Ik kijk dan ook telkens met nieuwe verwachtingen uit naar een voorstelling. Het eerste drieluik van dit seizoen bij Ballet Vlaanderen heeft als thema "redding". We krijgen te maken met drie choreografen die hun eigen blik werpen op dit thema.


(c) Filip Van Roe
Starten doen de dansers met L'oiseau de feu, een ballet van Igor Stravinsky in een choreografie van Sidi Larbi Cherkaoui. Wat meteen opvalt is de enscenering, en de ongelooflijk mooie kostuums, van Tim Van Steenbergen. We krijgen een krachtige voorstelling voorgeschoteld, waar het er om draait dat het duidelijk is, zo lees ik in het programmaboek, dat de feniks, de vuurvogel, uit zijn as herrijst. De expressie van de dansers vind ik ongelooflijk. Gezegd moet ook dat het orkest onder leiding van Philipp Pointner een topprestatie levert.

Na een korte pauze is het de beurt aan de dansers van deel twee van het drieluik: Ten Duets on a Theme of Rescue, in een choreografie van Crystal Pite. Dit vind ik een hoogtepunt in al wat ik ooit van ballet gezien heb. Tien korte duetten, en enkele spots, meer is er niet nodig om het publiek mee te voeren in een heel speciale sfeer. Philipe Lens en Acacia Schachte dansen zo ontroerend mooi, dat ik mijn tranen niet kan bedwingen.

Daarna zien we The Heart of August, van choreograaf Edouard Lock. Ook hier sterke prestaties, een buitengewone setting en een opeenvolging van mooie indrukken. 

Door voorstellingen als deze krijg ik meer en meer zin om het ballet nog meer te ontdekken!  

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...